Twinkle | Digital Commerce

Journalist wordt webwinkelier - deel 2

2017-05-27
  • 4:13

Bart Nagel, al enkele jaren als freelance journalist aan Twinkle verbonden, springt in het diepe. Hij wordt webwinkelier. Hij gaat online leren tassen verkopen vanuit zijn boerenhuis op het Canadese platteland. Zijn markt wordt Noord-Amerika. Voor Twinkle doet hij zowel in het blad als op de website verslag van zijn vorderingen. In deze tweede aflevering een verslag van zijn zoektocht naar een geschikte domeinnaam.

Tekst: Bart Nagel

Gaf ik in het vorige nummer al aan dat het vinden van een domeinnaam me zwaarder viel dan ik dacht, het zou nog veel erger worden. Ik kwam er niet uit. Alles wat ik in mijn hoofd had, dat lekker blijft hangen en voor de hand liggend is, dat is al ingepikt. Dus wat neem je dan. Omdat ik van mening ben dat het succes van elke website stevig samenhangt met hoe gemakkelijk de website door Google gevonden gaat worden, bleven de woorden 'leather' en 'bags' als basistermen voor mijn domeinnaam een soort randvoorwaarde. Na regelmatig ruggespraak te hebben gehad met Durk Jan de Bruin, oprichter van mijnWinkel.nl, kreeg ik het gevoel er wat meer vat op te hebben. Hij gaf me aan het te zoeken in niches binnen de leren tassen.

Waarom een nicheshop?
Een niche heeft allerlei voordelen. Ten eerste trekt het consumenten die deze afgebakende interesse hebben en daarop ook zoeken in zoekmachines. Komen ze dan bij je en sluit jouw product perfect aan bij hun behoefte, dan hoeven ze niet te zoeken tussen ontelbaar andere producten waar ze geen interesse in hebben. Met andere woorden: een nicheshop trekt doelgerichter bezoekers en het beperktere en afgebakende assortiment werkt als een filter.

Ten tweede vraagt een nicheshop om een nichedomein. En in die categorie is de beschikbaarheid een veel kleiner probleem. Het zijn veelal de algemenere domeinnamen die al vergeven zijn. Ik ging nu dus op zoek naar leatherbags.com met een extraatje, een bijvoeglijk naamwoord dat mijn niche weerspiegelt. Het voelde als duidelijkheid, maar wat is mijn niche nu?

Een laag dieper
Ik dacht eigenlijk met leren tassen al een niche binnen de tassen te hebben. Maar ik moet duidelijk een laag dieper niche-denken. Ik ben dan ook maar even dieper in de tassencollectie van mijn dropshipper Ad Klis en diens leerlijn Adrian Klis Fine Leathers gedoken. Ik moest een noemer vinden voor een deel van de producten die me dan mogelijkerwijs tot een URL zouden leiden. En die truc bleek te werken. Een deel van Ads tassen zijn vervaardigd uit wat in het Engels 'distressed leather' wordt genoemd. Dat is dat iets ruwe, natuurlijk donkerbruine leer.

Bezet
Dus nu had ik mijn bijvoeglijk naamwoord te pakken: 'distressed'. Meteen ging ik op zoek naar de URL www.distressedleatherbags.com. En wat vond ik: bezet! Ik tik het half uit frustratie toch in bij Google en vind dat een handelaar in domeinen het adres heeft en het aanbiedt voor $499 US. Niet echt een investering waar ik nu al op zit te wachten. Het wordt al een hele uitdaging vermoed ik, om in deze economie een luxeproduct als leren tassen online te slijten. Het URL-aanbod heb ik dan ook aan me voorbij laten gaan.

 Alternatief
Ik vond al snel een alternatief: www.distressed-leather-bags.com. En het was nog vrij ook! Daar heb ik geen gras over laten groeien en het is  een domein waar ik goed mee uit de voeten kan. Zeker omdat domeinen met streepjes het trefwoordtechnisch nauwelijks slechter doen dan zonder streepjes. Wellicht moet ik dan als de toko over een tijdje loopt, alsnog de zonder-streepjes-variant overnemen om mijn stek te beschermen. Maar voor de korte termijn leek het me een prima uitgangspunt.

BartsBags.com
Ik schrijf bewust 'leek'. Want ik twijfel weer. Op het Twinkle-blog werden me weer heel andere suggesties aan de hand gedaan. Een lezer gaf aan dat het allemaal wel losloopt met het belang van trefwoorden in domeinnamen. Hij stelde voor het domein BartsBags.com te registreren. Toegegeven, dat klinkt wel lekkerder dan zo'n lange naam. En het is merktechnisch natuurlijk ook wat slimmer. Het is een naam die blijft hangen. En als ik mijn website volstop met ter zake doende content dan vindt Google me ook wel op distressed leather bags.

Twee webshops
Een tijdje terug raadde Durk Jan me iets vergelijkbaars aan. Hij gaf aan dat ik het best twee domeinen kan claimen. Eentje met trefwoorden en een à la BartsBags.com. Het idee daarachter is gewoon testen. Dan zou ik dus twee webshops opzetten met exact hetzelfde assortiment en gewoon zien welke het best loopt. Ik wuifde het advies meteen weg. Vond het wat teveel van het goede ineens. Ik heb welgeteld ervaring met NUL webshops, dus ik vind één enkele al een behoorlijk leertraject. Maar dat was misschien wat te vlug geoordeeld.

Onder de noemer 'voortschrijdend in-zicht' heb ik dan zojuist ook BartsBags.com vastgelegd. Ik stort
me nu dus in het diepe kwadraat. Twee webshops! De komende weken moet in ieder geval een van de twee online worden gezet. De tweede hopelijk niet lang daarna. En dan kan de wedstrijd beginnen. Webshop 1 tegen webshop 2. De verliezer legt het loodje. Eigenlijk is het wel vermakelijk. Start nog een webshop die dan mogelijkerwijs aantoont dat de eerste toch beter is.


Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 02-2009

NB: Bart schrijft ook over zijn ervaringen op het blog van Twinkle. Zijn laatste posting gaat verder waar bovenstaand verhaal uit het blad gebleven is. Lees verder en discussieer mee.