Het Amerikaanse adviesbureau J. Schmid & Asssociates heeft voor multichannel retailers een zogenoemde 'P&L Scrub' in het leven geroepen, waarmee ze hun profit-and-los statement kunnen verbeteren. Fulfilment is, naast verkoop, advertising, overhead en operationele omzet, één van de vijf pijlers van het statement. Hieronder enkele tips om daar beter op te scoren.
Om de fulfilment-component te 'scrubben', dienen retailers volgens J. Schmid drie deelgebieden onder de loep te nemen.
Vuistregel
De eerste is de hoogte van de verzendkosten. Vuistregel is dat de kosten van fulfilment niet meer dan 8 tot 12 procent van de verkoopwaarde van een product bedragen. Dit percentage mag zich naar de bovengrens bewegen naarmate de gemiddelde orderwaarde toeneemt. Als het 'shipping income' te laag ligt om binnen deze bandbreedte te blijven, is het zaak een groter deel van de verzendkosten door te berekenen aan de klant.
Agressiefste deal
Het tweede inspectiegebied ter finetuning van het fulfilment is het bedrag dat aan vervoerders wordt overgemaakt om pakjes te bezorgen. De nadruk zou op dit punt moeten komen te liggen op het verkrijgen van de 'agressiefste deal mogelijk', aldus J. Schmid. Want: 'Onthoud dat het met hun business gedaan is als het met de jouwe gedaan is en dat de concurrentie tussen de verschillende carriers agressiever is dan ooit tevoren.'
Nachtmerrie
Tenslotte doen retailers er verstandig aan een blik te werpen op hun proces. Mutlipart shipments, waarbij één order over verschillende zendingen bij de klant terecht komt, behoren tot de worst nightmares van multichannel retailers. Bewijs voor deze stelling kan onder andere worden gevonden bij Amazon.com, dat al lang niet meer had bestaan als het beleid op dit punt niet was omgegooid. Tegenwoordig biedt het webwarenhuis consumenten de keus: als ze de verschillende artikelen van één order zo snel mogelijk in huis willen hebben, betalen ze verzendkosten voor ieder item. Als ze geld willen besparen, kunnen ze ervoor kiezen de items later, maar wel tegelijkertijd aan te bieden.
Bron voor dit stuk is een artikel van de hand van Steve Trollinger van J. Schmid Associates, dat verscheen op Multichannelmerchant.com.
Beetje kort door de bocht, dit artikel. Redactie zou best wat meer mogen becommentarieren, niet zo maar onzin doorplaatsen. Het artikel propageert de �agressiefste deal mogelijk'. Gaat daarin voorbij aan het feit dat we allemaal schakels zijn in 1 keten. Het 'uitknijpen' van 1 van de partijen heeft tot gevolg dat de kwaliteit van de hele keten afneemt. Hoe vaak wil je als webshop eigenaar bijvoorbeeld van koerier wisselen omdat er weer een failliet is gegaan? Dat schiet niet op ...