Toezichthouders OPTA en CBP hebben vandaag een gezamenlijk rechtsoordeel gepubliceerd over een populair marketingmiddel onder webwinkeliers: Tell a Friend-systemen. Rechtmatig gebruik is aan vier voorwaarden gebonden.
Als een internetgebruiker iemand anders attendeert op bepaalde online-content, verzendt de website een e-mail zonder dat daar toestemming aan is voorafgegaan. Daarmee zijn Tell a Friend-systemen in beginsel strijdig met het spamverbod, waarvan de OPTA op naleving toeziet. Omdat tevens persoonsgegevens in het geding zijn, houdt ook het CBP deze vorm van mond-op-mondreclame in de gaten.
Minimumeisen
De twee toezichthouders sloten enkele jaren geleden een samenwerkingsprotocol en definieerden vier minimumeisen voor het rechtmatig gebruik van Tell a Friend systemen. Ten eerste dient de 'tipgever' geen commercieel belang te hebben bij het doorspelen van content. Ten tweede moet voor de ontvanger duidelijk zijn wie deze afzender precies is. Voorts moet de afzender volledige inzage hebben in het bericht dat namens hem wordt verzonden. Tenslotte mag de website die het bericht verstuurt de gebruikte persoonsgegevens niet gebruiken of bewaren.
Het volledige gezamenlijke rechtsoordeel kunt u hier lezen.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
OPTA en CBP stellen voorwaarden aan Tell a Friend
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.