Twinkle | Digital Commerce

Amazon touwtrekt met Nederlandse uitgevers om e-books

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:58

Amazon heeft zijn zinnen gezet op de Nederlandse e-bookmarkt. Het Amerikaanse e-commerce bedrijf benadert Nederlandse uitgevers voor de verkoop op zijn platform, maar zij hebben geen haast om Amazon’s strenge voorwaarden te accepteren.

Amerika’s grootste online retailer heeft haast om in Nederland te openen, zo blijkt uit interviews van NRC met Nederlandse uitgevers. ‘Ik ben de afgelopen weken drie tot vier keer gebeld vanuit het Europese hoofdkantoor van Amazon in Luxemburg, of ik nog vragen had’, vertelt Martin Voigt, commercieel manager bij uitgeverij Nieuw Amsterdam aan de krant.

Wel of niet in zee met Amazon
Het dilemma voor veel Nederlandse e-bookverkopers ligt in het accepteren van Amazon’s voorwaarden. Het bedrijf wil onder andere altijd de hoogste inkoopkorting krijgen, waardoor de uitgever de voorwaarden die het met andere (online) verkopers afspreekt altijd ook voor Amazon moet laten gelden. Daarnaast wil Amazon zelf bepalen hoe het de ingekochte e-books exploiteert, bijvoorbeeld in een abonnementsdienst voor e-books als Kindle Unlimited.

‘Wij hebben Bol.com’
Voigt: ‘De voorwaarden van Amazon zijn voor ons onacceptabel. Bovendien hebben wij geen haast.’ Maar, is het verstandig om een grote partij als Amazon voorbij te laten gaan? ‘We hebben Bol.com’, zegt Voigt. ‘Toen zij van start gingen hadden we wel haast omdat ze de eerste grote internetboekhandel waren, maar nu is Amazon de zoveelste speler op rij. Wel een machtige, dus daarom moet je extra alert zijn.’ Een aantal Nederlandse uitgevers van e-books heeft al een contract gesloten met de pure player. Anderen zijn in onderhandeling en vrezen onder andere een soortgelijke strijd tussen Amazon en Hachette. De boeken van deze uitgever worden niet op Amazon’s platformen verkocht vanwege Hachette’s weigering samen te werken met Amazon onder de gestelde inkoopprijsvoorwaarden.

Webwinkeliers werven
Het is niet de eerste keer dat Amazon Nederlandse bedrijven benaderd voor een samenwerking. Het bedrijf startte in april een advertentiecampagne om webwinkeliers te werven voor zijn platform. ‘Toon uw product aan miljoenen extra klanten’, schreef Amazon, om vervolgens duidelijk te maken dat merchants hun geografische bereik drastisch kunnen uitbreiden met een enkel verkoopaccount.

Bol.com op de hielen
Bol.com voelt de hete adem van Amazon in de nek, aldus Het Financieele Dagblad vanochtend. Uit onderzoek van het strategisch adviesbureau OC&C blijkt dat steeds meer Nederlanders Amazon weten te vinden en dat de Amerikaanse e-commerce gigant even goed of beter op keuze en de prijs-kwaliteitverhouding scoort dan Bol.com.

Lees ook:
- 'Amazon is de grote witte haai van de retail' (15-8-2014)