Twinkle | Digital Commerce

MCPS-PRS Alliance: Long tail bestaat niet

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:10

Long tail_5De long tail, al jaren de belofte van online-retail, blijkt niet op te gaan voor de online muziekverkopen. Dat zou blijken uit onderzoek van de MCPS-PRS Alliance, de Engelse Buma/Stemra.

Het onderzoek wijst uit dat een kleine verzameling van 52 duizend liedjes verantwoordelijk is voor 80 procent van de omzet. Voor albums is dit aantal nog bedroevender. Van de 1,23 miljoen beschikbare albums, werden volgens het onderzoek slechts 173 duizend verkocht. Dat betekent dat 85 procent van alle albums dit jaar geen één keer verkocht is.

Volgens onderzoeker Andrew Bud wilden mensen vooral graag geloven in de theorie van long tail-evangelist Chris Anderson: 'De statistische theorieën waren plausibel en intelligent, maar ze blijken achteraf niet te kloppen. De feiten vertellen een ander verhaal. Voor het eerst weten we nu hoe het echte model van vraag en aanbod voor digitale muziek er uitziet.'

Anderson bood een alternatief voor het traditionele 80/20-model. Volgens dit model zorgt de populairste 20 procent van alle producten voor de winst, waarmee de kosten van de overige 80 procent wordt opgevangen. De long tail zou dit principe volgens Anderson moeten veranderen.

Bij muziek zou de lage kosten en de brede beschikbaarheid van uiteenlopende soorten muziek ervoor zorgen dat de markt zich niet meer richt op hits, maar op grote hoeveelheden kleinere niches, omdat artiesten daar eenvoudiger een publiek zouden vinden.

Bron: Webwereld