Twinkle | Digital Commerce

Vakantiekaart.nl lanceert nieuwe website

2018-06-07
171128
  • [nieuws]
  • 1:32

Vakantiekaart.nl heeft een grondige metamorfose ondergaan. Volgens eigenaar Björn Huiskes biedt de site voortaan sneller en eenvoudiger toegang tot de 22.000 accommodaties die inmiddels worden aangeboden.

Boekers kunnen via Vakantiekaart.nl altijd 5 procent korting krijgen op reizen. Huiskes rekent voor: 'De marges in deze branche liggen gemiddeld op 10 procent. Bij een reis van 1.000 euro bijvoorbeeld is dat 100 euro. Wij spelen de helft van die marge, 5 procent of 50 euro in dit geval, door naar de klant. De overgebleven 50 euro delen we met onze partners. Alles gaat op commissiebasis, dus de risico's zijn te overzien.'

645.000 kaarten in omloop
Met 'partners' doelt Huiskes op de 25 bij ANVR-SGR aangesloten reisbureaus waar het zaken mee doet, waardoor het kan beschikken over het aanbod van zo'n honderd touroperators. Om te kiezen uit één van de 22.000 accomodaties dienen toeristen te beschikken over een vakantiekaart. Daarvan zijn er volgens Huiskes inmiddels ruim 645.000 in omloop.

Trechterstructuur
Vakantiekaart.nl beschikt sinds deze week over een nieuwe zoekfunctionaliteit op basis van een trechterstructuur. Huiskes' team heeft ook een jaar lang hard gewerkt aan de snelheid van de site: 'Een klant moet na een klik niet secondenlang hoeven wachten. Dan is hij meteen vertrokken naar een andere website. Vakantiekaart.nl is nu een van de snelste reissites van Nederland.'

Focus op conversie
Daarmee is de focus van Vakantiekaart.nl verschoven van klantenwerving naar conversie op reizen. Huiskes: 'Tot voor kort was ons unique selling point dat we 5 procent goedkoper waren dan de rest. Verder trokken we de aandacht door vakantiereizen kosteloos CO2-neutraal aan te bieden. De usability van de site is nu een ander speerpunt.'

Niet merkgebonden
Volgens Huiskes komt het er in de huidige reisbranche op aan zo scherp mogelijke tarieven te kunnen bieden: 'Vakantiegangers malen er niet om bij welke touroperator ze boeken. Wat dat betreft zijn ze niet merkgebonden. Het is dus zaak om de cost to serve zo laag mogelijk te houden.'