Twinkle | Digital Commerce

Kleine omzetplus verwacht voor Cyber Monday

2017-05-26
169131
  • [nieuws]
  • 1:29

Hoewel het nog wachten is op officiële cijfers, blijkt uit eerste schattingen dat er op Cyber Monday meer online is verkocht dan vorig jaar. Het positieve groeicijfer ligt wel significant lager dan in 2007. Bovendien waren er fikse kortingen en veel free shipping voor nodig.

Op basis van een onderzoek onder honderd grote online retailers schat BDO Seidmann LLP dat de online bestedingen van afgelopen maandag 2,4 procent hoger liggen dan vorig jaar. In 2007 werd op Cyber Monday nog een omzetplus van 21 procent genoteerd.

Kwistiger met kortingen
The Wall Street Journal, dat over de cijfers van BDO publiceert, schrijft dat online retailers afgelopen maandag kwistiger strooiden met kortingen dan vorig jaar. Om de consument tot aankoop te verleiden werd bovendien vaker dan in voorgaande jaren gegrepen naar het wapen van free shipping. Cyber Monday bleek competitiever dan ooit, zoals Shop.org's voorman Scott Silvermann al voorspelde.

Black Friday
ComScore heeft inmiddels cijfers gepubliceerd over de online sales op Black Friday, de vrijdag die aan Cyber Monday vooraf ging. De groei ten opzichte van 2007 kwam niet boven de 1 procent uit. Vorig jaar groeiden de online bestedingen op Flack Friday nog met 22 procent.

Minder opgeviews
Opvallend is dat het aantal pageviews op retail sites afgelopen vrijdag lager lag dan vorig jaar, terwijl er wel meer verkocht is. Vaak wordt aangenomen dat consumenten in tijden van economische crisis juist meer rondkijken op verschillende sites, alvorens tot aankoop over te gaan.

Volwassenheid
De Amerikaanse e-commerce markt, die langzaam een stadium van volwassenheid bereikt, heeft net als de 'gewone' retail te lijden onder de gevolgen van de huidige crisis. Uit eerdere cijfers van comScore bleek al dat de online bestedingen in de eerste drie weken van november lager waren dan vorig jaar.