Twinkle | Digital Commerce

Ikea voert wederom crossborder top 500-lijst aan

2024-05-03
1000562
  • 1:42

Zweedse retailers zijn nog steeds goed vertegenwoordigd in de top van de Europese crossbordermarkt. Zo staat Ikea wederom op nummer 1 en ook H&M doet het goed met zijn derde plek. Europese marktplaatsen blijken echter terrein te verliezen aan Amerikaanse en nieuwe Chinese uitdagers.

Jaarlijks publiceert onderzoek platform Cross-Border Commerce Europe een lijst met de ‘500 sterkste Europese spelers in crossborder e-commerce’. Daarin worden retailers gerangschikt op basis van verschillende parameters: zoals online verkopen, seo-indicatoren en het aantal actieve landen en bezoekers.

Stijging van 32 procent

Vorig jaar bedroeg de totale online cross-border EU-markt 237 miljard euro, een stijging van 32 procent ten opzichte van 2022. Europese webwinkels behaalden 107 miljard euro aan cross-border omzet, terwijl de B2C online omzet voor goederen in Europa met 13 procent steeg tot 741 miljard euro. De omzet van de top 500 daalde echter met 18 procent tot 50 miljard euro in 2023.

Lichte verschuiving in top 5

Binnen die top 500 is een lichte verschuiving te zien. Alleen al in de top zijn bedrijven van plek verwisseld. In 2022 bestond de top 5 uit Ikea, Lidl, Zalando, H&M en Lego. In 2023 is Lidl uit die top verdwenen en is Zara nieuw binnengekomen op 5. Op 4 staat Lego, op 3 H&M, de 2e plek is voor Zalando en op nummer 1 staat nog steeds Ikea.

Chinese marktplaatsen in opmars

Europese cross-border marktplaatsen blijken onvoldoende in staat te zijn om de schaal en wendbaarheid van opkomende Chinese reuzen te evenaren. In een ongekende stroomversnelling breidt China zijn marktplaatsen en platforms uit over Europa door regionale concurrenten agressief te omzeilen. De invloed van Shein op grote Europese fast fashion retailers zoals Inditex (Zara) en H&M lijkt groot, maar toch houden deze bedrijven stand. Zara's strategie om slecht presterende winkels op te doeken sluit aan bij bredere trends in de sector, vergelijkbaar met die van H&M. Inditex richt zich op het verbeteren van haar digitale en hybride aanbod en breidt tegelijkertijd haar meer succesvolle winkels uit.