Twinkle | Digital Commerce

Inkomensverzekeraars weinig transactiegericht online

2017-05-26
170130
  • 1:21

Nederlandse inkomensverzekeraars maken amper gebruik van de mogelijkheden van internet als distributiekanaal. Slechts een paar verzekeraars bieden de mogelijkheid tot online transactie.

Dat stelt DCE Consultants in zijn WebExcellence Benchmark Inkomensverzekeraars 2008. Ohra scoort overall het best in het onderzoek van DCE, waarin behalve transactiemogelijkheden ook informatievoorziening en mogelijkheden tot interactie onder de loep zijn genomen.

Voorsprong
Inkomensverzekeringen zijn sterk gelinkt aan wet- en regelgeving en de aard van de producten zorgt ervoor dat persoonlijk advies en maatwerk een grote rol spelen bij de verkoop ervan. Dit sluit het gebruik van internet als distributiekanaal echter niet uit, benadrukt DCE Consultants. Uit het persbericht: 'De inkomensverzekeraar die zich bewust is van het feit dat internet een belangrijk kanaal is voor de nabije toekomst en het goed weet te gebruiken, heeft een voorsprong op haar concurrentie. De top drie, OHRA, Interpolis en Nationale Nederlanden, is binnen de inkomensmarkt goed op weg.'

Premieberekening, offerte en aflsluiten
Online premieberekening is nog geen gemeengoed. Bij driekwart van de onderzochte verzekeraars is dit niet mogelijk. In 40 procent van de gevallen is het wel mogelijk om online een offerte op te vragen. Alleen direct writers Ohra en Centraal Beheer Achmea bieden de mogelijkheid een inkomensverzekering af te sluiten online.

Zzp'ers
Volgens DCE mikken veel inkomensverzekeraars op het bedienen van bestaande klanten, terwijl juist het internet een manier zou kunnen zijn om de groeiende groep zzp'ers aan zich te kunnen binden.

Hypotheekverstrekkers en levensverzekeraars
Uit een eerder gecommuniceerd deelonderzoek van de WebExcellence Benchmark 2008 kwam naar voren dat slechts een handvol hypotheekverstrekkers de mogelijkheid biedt online een offerte op te vragen. Ook levensverzekeraars, die nauwelijks de mogelijkheid bieden tot interactie en transactie op hun websites, blijven online achterop, zoals uit een ander deelonderzoek bleek.