Twinkle | Digital Commerce

'Dringende behoefte aan regels over keurmerken'

2017-05-26
170130
  • [nieuws]
  • 1:31

In het proefschrift dat hij vandaag verdedigt op de Universiteit van Tilburg, concludeert Paolo Balboni dat keurmerkorganisaties in e-commerce de facto geen verantwoordelijkheid dragen jegens webshoppers. Internationale regelgeving moet verandering brengen in die situatie.

Balboni spreekt van een 'totaal gebrek' aan regels die de verantwoordelijkheid van keurmerkverstrekkers (Trustmark Organisations of kortweg TMO's in het proefschrift) afkaderen. 'Gekoppeld aan de praktische onmogelijkheid voor webshoppers om TMO's verantwoordelijk te stellen, ontstaat een soort 'legale immuniteit' voor deze TMO's, die zeker niet heeft bijgedragen in het stimuleren van best practices.'

Reputatie
Hoewel reputatie volgens Balbon key is voor het succes van TMO's, hebben de zorgen daarover niet bijgedragen aan een de verbetering van keurmerken. Dat is volgens de promovendus mede ingegeven door de geringe kans dat inaccurate keurmerken door de mand vallen. Daar komt nog bij dat er nooit regels zijn gesteld aan het functioneren van keurmerkorganisaties in e-commerce en dat met name de Europese regeringen 'apatisch' toekijken.

'Manifest inadequaat'
Dat de huidige derdenaansprakelijkheid van TMO's 'manifest inadequaat' is, is volgens Balboni nog eufemistisch uitgedrukt. Een adequaat third-party liability system moet volgens de Italiaan tenminste aan de drie volgende voorwaarden voldoen:
a) Zorgen voor effectieve bescherming van wat webshoppers belangrijk vinden en van de gerelateerde verwachtingen die webshoppers koesteren in hun vertrouwensrelatie met TMO's;
b) Rekening houden met de moeilijkheden waar TMO's mee te kampen hebben in een turbulente omgeving als internet;
c) Het kwaliteitsniveau van TMO's opkrikken, waardoor ze hun potentiële invloed op sociaal, economisch en politiek niveau kunnen vergroten.



Europese Commissie en VN
Idealiter, zo luidt de slotconclusie van Balboni, zijn TMO's door het vestrekken van keurmerken verantwoordelijk voor de schade die consumenten leiden als gevolg van het gestelde vertrouwen in het keurmerk. Dit vergt een internationale aanpak, waarin de Europese Commissie en de internationale handelsrechtcommissie van de Verenigde Naties een cruciale rol kunnen spelen.