Twinkle | Digital Commerce

Met zoekmachines de crisis door

2017-05-26
  • 2:29

De economische crisis is niet leuk. Maar wakker lig ik er niet van. Er zijn natuurlijk echte problemen, zoals hypotheken die nooit meer worden afbetaald. Maar er zijn ook veel door angst gecreëerde problemen, zoals koersen van banken die onevenredig veel dalen. Als die tweede categorie is overgewaaid, zal alles wel weer meevallen. Met een economische groei van 'slechts' +1% zijn we echt niet zielig. Wat zijn de gevolgen voor online marketing en online verkoop? Laten we eens nadenken over de mogelijkheden.

Gaat u uw marketingbudgetten afbouwen? En zo ja, waarom? Als de vraag verminderd, zul je wel moeten. Maar de vraag naar de meeste producten gaat niet naar nul. Hoe bepaal je welk marketingkanaal je nog gebruikt? En in welke mate? Zomaar stoppen met adverteren is niet gezond voor je verkoop en maakt de problemen alleen maar groter. Ik heb zeker niet alle antwoorden, dus hierbij de uitnodiging om je inzichten te delen.

Slim blijven investeren
Ik weet voornamelijk iets van het marketingkanaal 'zoekmachines'. En dat is een kanaal dat naar mijn idee ook in deze tijden interessant blijft:

1) Search marketing is goedkoop in verhouding met veel andere media. Voor 50.000 doe je weinig op TV, maar je kunt er via zoekmachines heel veel bereik mee realiseren.

2) Search marketing is pull marketing. Veel andere media pushen. Mensen met de hand op de knip zullen zich minder snel laten verleiden iets te kopen waar ze eigenlijk niet naar op zoek zijn. Als ze iets nodig hebben gaan ze zelf wel zoeken, en ze staan op dat moment welwillend tegenover informatie. Dat is search marketing!

3) Search Engine Advertising kost je heel erg weinig als de vraag afneemt. Als er niemand op je advertentie klikt betaal je niks. Door wel te adverteren haal je in elk geval iedereen naar je site die nog wel wat wil kopen. Het wordt nog goedkoper als je concurrenten besluiten te stoppen met adverteren in zoekmachines, of hun klikprijzen verlagen.

4) Zoekmachineoptimalisatie betekent investeren in de toekomst. Het is iets voor de marketeer met geduld, die durft te investeren zonder direct resultaat te zien. Idealiter investeer je in betere tijden en kun je na enkele maanden nog jarenlang oogsten. In de top 100 online vindbaarheid is te zien welke bedrijven met grote mediabudgetten hier aandacht voor hebben gehad. Maar ook Search Engine Optimalisatie hoeft zeker niet altijd een enorme investering te betekenen. Je kunt ook heel gericht specifieke delen van je website vindbaar maken. Bijvoorbeeld door productomschrijvingen die je online zet aan te passen aan de zoekvraag. Dat is een kleine moeite.

5) Door goed te kijken naar wat mensen in Google zoeken, zie je ook waar de vraag veranderd. Daar kun je je aanbod of marketinguitingen op aanpassen.

6) Je kunt je snel aanpassen aan de actualiteit, en zeker met Search Engine Advertising. Michel Willems schreef ook al dat de kredietcrisis kansen biedt. IceSave is inmiddels geen optie meer voor spaarders, maar zelfs dat heeft voordelen. De aandacht voor sparen wordt daarmee nog groter, en ook daar kan van worden geprofiteerd. Bijvoorbeeld door via advertenties in Google het vergelijken van spaarrekeningen aan te bieden.