Twinkle | Digital Commerce

Is klantanalyse bij de webanalist in juiste handen?

2017-05-26
169131
  • 1:24

Zoals eind september tijdens Design for Conversion ook weer bleek, begint online marketing steeds volwassener te worden. Het belang van meten en optimaliseren wordt steeds meer onderkent, waardoor de webanalist een steeds grotere rol krijgt.

De ontwikkeling van de webanalytics industrie vertoont veel paralellen met de business intelligence industrie van pakweg 10 jaar geleden. Niet alleen vanwege de manier waarop de overnames binnen de branche elkaar in hoog tempo opvolgen, maar vooral de ontwikkeling van reporting naar analyse. In de eerste jaren lag de nadruk op het bouwen van een mooie rapportage, terwijl pas veel later meer naar analyse werd gekeken.

Binnen web analytics gebeurt een beetje hetzelfde. De afgelopen jaren draaiden vooral om het gebruik van webanalytics te vergroten en werd de KPI rapportage het toverwoord voor optimale sturing van je website. Heel langzaam komt nu het besef dat de analyse van (online) klantgedrag lastig in een standaardrapportage is te vatten en dus aanvullende analyses nodig zijn.

Deze ontwikkeling heeft ook consequenties voor de webanalist. Het maken van rapportages en het analyse van klantgedrag vereisen verschillende vaardigheden. Er zullen twee type analisten zijn die zich met webdata gaan bezighouden.

Type 1: Ontwikkelt rapportages en KPI dashboards. Zorgt voor de dagelijkse aansturing op basis van data. Doel van de functie: websiteoptimalisatie.

Type 2: Genereert inzichten uit online klantgedrag. Zorgt voor integratie online en offline marketingactiviteiten. Maakt analyses van klantwaarde per wervingskanaal of instrument. Doel van de functie: klantoptimalisatie.

De huidige webanalist is vooral een analist van het type 1. Het analyseren van online klantgedrag vereist andere vaardigheden, zoals datamining. Deze werkzaamheden sluiten veel beter aan bij de werkzaamheden van de databasemarketeer. Het is dan ook niet meer dan logisch dat de analyse van online klantgedrag bij de databasemarketeer wordt belegd en uit het takenpakket van de webanalist verdwijnt