Twinkle | Digital Commerce

Internetrecht en usability: de voorbeelden

2017-05-26
  • 2:55

Een webwinkelier heeft de plicht zijn (potentiële) klant van informatie te voorzien. Die informatieplicht is vastgelegd in de wet, maar voor meerdere uitleg vatbaar. In een artikel in Twinkle 9-2008 bespreken Steven Ras (ICT-Jurist bij ICTRecht) en Ruben Timmerman (zelfstandig adviseur, trainer en spreker op het gebied van usability) de belangrijkste informatieplichten voor elektronische overeenkomsten. Ze komen tot de conclusie dat enkele grote webwinkels niet voldoen aan alle informatieplichten. Enkele voorbeelden.

Wehkamp.nl
Bij Wehkamp.nl worden de algemene voorwaarden in een pop-up getoond, en zijn dus wellicht onleesbaar voor mensen met een pop-up blocker. Verder staan de voorwaarden onder de button 'verder met bestellen'. Hierdoor zullen veel klanten de voorwaarden over het hoofd zien. Het risico dat deze wijze van ter hand stellen met zich meebrengt, komt voor Wehkamp.
En als je als klant besluit om in termijnen te betalen, dan komt dat niet terug in het totaaloverzicht van de bestelling.

Hema.nl
Als je het woord 'Thuiswinkel' zoekt op Hema.nl, krijg je helaas geen resultaten. Helemaal onderaan de website staat wel het icoon van het Thuiswinkel Waarborg. Helaas verwijst dat alleen naar de pagina op Thuiswinkel.org, in plaats van dat ze zelf uitleggen op welke manier ze zich gedragen.
In het bestelproces van Hema ga je vanzelf akkoord met de voorwaarden, dat is niet erg duidelijk gemaakt. Het is echter geen probleem juridisch gezien, en voor de conversie is dit waarschijnlijk wel een erg goede methode omdat er geen actie van de bezoeker vereist is. Het zou wel netjes zijn als Hema.nl een goede mogelijkheid biedt om de voorwaarden op te slaan, bijvoorbeeld als PDF.
Los van het recht is het een ramp dat, wanneer je een betaling annuleert (ik deed dat omdat ik nog even wilde checken wat ik als verzendadres had ingevuld!), je hele winkelwagen wordt leeg gekieperd. Een schande voor zo'n grote website. En 55 euro omzet verloren aan een usability-expert die sokken wilde bestellen!

Eiwitpoeder.nl
Eiwitpoeder.nl is een van de grotere sportvoeding winkels die heel veel aan zoekmachine- en conversieoptimalisatie doen. In hun bestelproces wordt nergens naar de voorwaarden verwezen. Alleen in de grijze voettekst van de website staat de tekst 'Gebruik van deze site betekent dat u onze algemene voorwaarden accepteert.' Niet erg netjes. Dat is de knop 'Volgende' ook niet, want daar had beter kunnen staan 'Bestellen', ook al moet je dan nog betalen...

Thuisbezorgd.nl
De termijn van zeven werkdagen zal bij deze website niet opgaan, die pizza past toch niet in een envelop. Dat wil nog niet zeggen dat Thuisbezorgd.nl niet aan de overige informatieplichten moeten voldoen. Er wordt namelijk wel een elektronische overeenkomst gesloten.
De stappen in het bestelproces ontbreken. Je krijgt geen totaaloverzicht van de bestelling. Daarnaast ontbreekt er nog een akkoordverklaring voor de algemene voorwaarden. Voor deze website zijn er dan ook nog aardig wat verbeterpunten.

Free Record Shop
Freerecordshop.nl toont een mooi overzicht van garanties. Toch vragen we ons af of de punten 'privacy' en 'via een veilige verbinding' geheel terecht zijn. Free Record Shop maakt namelijk geen gebruik van een SSL-verbinding tijdens de bestelprocedure.
Bij het aanmaken van het account staat de checkbox voor het aanmelden van de nieuwsbrief al aangevinkt. Je krijgt nog wel een activatiemail, maar dan heb je in principe al mail van Free Record Shop gehad. De algemene voorwaarden van Free Record Shop worden niet ter hand gesteld tijdens het bestelproces. Er staat wel een link op de website naar de algemene voorwaarden, maar een akkoordverklaring tijdens de bestelprocedure ontbreekt. Jammer, want als je op de voorwaarden klikt, kunnen ze wel worden gedownload als PDF.

Dit artikel hoort bij het 'Internetrecht en usability. Meer overeenkomsten dan je denkt', dat is verschenen in Twinkle 9-2008.