De Europese Commissie heeft voorstellen gedaan die een eind moeten maken aan de lappendeken van Europese richtlijnen en nationale regels over consumenten- bescherming. Nederlandse webwinkliers krijgen mogelijk te maken met strengere regels.
Van de 150 miljoen webwinkelende EU-burgers doet slechts één op de vijf wel eens een aankoop in een webwinkel over de grens. De Europese Commissie wil de internationale webhandel stimuleren door de rechten en plichten van webshops en webshoppers overal in Europa gelijk te trekken.
Minimumvoorschriften
De Commissie wil de vier geldende Europese richtlijnen vervangen door één nieuwe en zodoende minimumvoorschriften stellen aan lidstaten. In de nieuwe richtlijn vallen alle contracten tussen bedrijven en consumenten, dus behalve die over koop-op-afstand ook die over aankopen in winkels en huis-aan-huisverkoop.
Juridisch vangnet
EU-commissaris voor consumentenbescherming Meglena Kuneva, die zich afgelopen juni fel uitsprak tegen de Europese handelsbarrières, laat via een helder EU-statement weten: 'De interne markt heeft het potentieel om de consument veel meer keuze en mogelijkheden te bieden. Maar dan moeten we wel in de hele EU een juridisch vangnet hebben zodat de consument met een gerust hart overal zijn aankopen kan doen.'
Budgetten onder druk
Volgens de EU-commissaris is het juist in deze tijd van kredietcrises van belang dat de nieuwe richtlijn er komt: 'Nu de huishoudbudgets onder druk staan en de burgers zich veel zorgen maken over hun koopkracht, is het des te belangrijker dat de consument prijzen kan vergelijken en kan rondkijken waar hij het beste aanbod kan krijgen.'
Afkoelingsperiode
Een van de opvallendste voorstellen in de richtlijn is om de huidige afkoelingsperiode, waarin consumenten een online besteld product zonder opgaaf van redenen kunnen terugsturen, te verdubbelen tot veertien dagen. Ook moeten webwinkeliers het voor klanten eenvoudiger maken om van deze retouroptie gebruik te maken.
Binnen dertig dagen leveren
Als de richtlijn wordt aangenomen, worden webwinkeliers ook verplicht om producten binnen dertig dagen te leveren. Doen ze dat niet, dan moeten ze het overgemaakt bedrag op verzoek van de klant binnen zeven dagen terugbetalen. Verder wordt de webwinklier verantwoordelijk voor de staat van een product tot de consument het in handen heeft.
De nieuwe richtlijn wordt ter stemming voorgelegd aan het Europees Parlement. Wanneer dat zich zal uitspreken, is nog niet bekend.
Is me niet helemaal duidelijk of dit nu gaat over steen of online, zie 'Eurocommissaris Meglena Kuneva is gisteren met voorstellen gekomen om het Europees consumentenrecht in alle 27 lidstaten gelijk te trekken.' in: http://www.marketingtribune.nl/nieuws/-Europees-consumentenrecht-gelijk-trekken--32565/ of 'De Europese Commissie wil mensen die binnen de Europese Unie online aankopen doen beter beschermen. Het moet bijvoorbeeld duidelijker zijn wat de totale kosten zijn voor ze een aankoop doen.' in: http://www.telegraaf.nl/digitaal/2141820/__Brussel_wil_onlineshoppers_beter_beschermen__.html
@Martin: ik citeer uit eigen werk: 'In de nieuwe richtlijn vallen alle contracten tussen bedrijven en consumenten, dus behalve die over koop-op-afstand ook die over aankopen in winkels en huis-aan-huisverkoop.'
Leveren binnen 30 dagen....tja dan zit ik met een probleem want de exclusieve verzamelpoppen die ik op bestelling laat maken doen er gemiddeld 6 weken over en als het tegen zit 8 weken. Hoe staat het precies met producten die op maat of op bestelling worden geleverd?