Twinkle | Digital Commerce

De tickets voor Neil Young

2017-05-26
171130
  • 3:03

Zondag naar Neil Young geweest, in Rotterdam. Opwarmertje: Admiral Freebee. Belgisch en helemaal oké. Eigenlijk dacht ik: hoe moet zo'n ouwe l.. als Neil dat nog overtreffen? Ik zal het u zeggen: zonder enige moeite. Rock as it was meant to be. De intrinsieke klasse spetterde er vanaf.

De tickets had ik in maart al gekocht. Via de site van Ahoy, die me doorlinkte naar de webshop van LiveNation. LiveNation is een club die aan concertorganisator Mojo is gelieerd. In de bestelbevestiging werd verder ook nog de firma Eventim genoemd. Als het om het kopen van concerttickets gaat, hebben we in deze paar regels dus al 5 partijen te pakken: Neil, Ahoy, Mojo, LiveNation en Eventim. En dan laat ik TNT (de kaartjes zouden worden opgestuurd) nog even buiten beschouwing.

Als het 'hun' snode plan was om mij op een georganiseerd dwaalspoor te brengen, is dat aardig gelukt. De vraag van deze totaal verwarde consument is daarom: WIE levert nu WAT aan mij? Bij wie kan ik verhaal halen als er iets niet in orde is? Geldt de Wet Kopen op Afstand eigenlijk ook voor mijn tickets? Mag ik ze binnen 7 dagen terugsturen? Aan wie dan? Of koop ik, naïeve consument, misschien helemaal geen tickets maar levert men mij een dienst bestaande uit een concert? Of wellicht nog vager: de toegang tot een evenement? Wat koop ik? Van wie? Arda, help!

Dat deze vragen opportuun zijn bleek op de dag van het concert. Pas toen las ik de bestelbevestiging 'ns goed door. Er stond dat ik de kaartjes al 2 maanden in huis had moeten hebben. Maar nooit gehad. En over 3 uur zou dat concert beginnen! Paniek in de tent. LiveNation gebeld, nemen op zondag niet op. Ahoy gebeld. Kom maar zeiden ze, lossen we op de een of andere manier wel op. En dat gebeurde. Informeel, puur dank zij de persoonlijke inzet van een medewerker ter plaatse.

Maar wat nu als het niet opgelost kan worden? Wat zijn dan mijn rechten? Wat zijn de rechten van LiveNation? Of moet ik zeggen: van Neil, van Mojo, van Ahoy, van Eventim? Want hoewel ik via de shop van LiveNation bestelde, lees ik daar: 'De overeenkomst inzake het bezoeken van een evenement tussen Mojo en de klant ...'. Opeens is Mojo dus verkoper. Maar de bestelbevestiging kreeg ik van Eventim - een naam die achteraf ook op de kaartjes zelf bleek te staan. Ik noem dit de baboesjka methode, oftewel: de van-het-kastje-naar-de-muur strategie. 

De Wet Kopen op Afstand kent de z.g. afkoelingsperiode, soms het 'herroepingsrecht' genoemd. U weet wel, dat je binnen 7 werkdagen het product mag terugsturen. Zonder gezeur. Let wel: 7 dagen na ontvangst. Maar ik heb de kaartjes (of was het de dienstverlening?) dus nooit ontvangen of geconsumeerd. Hoe gaat het dan? Bovendien noemt de wet allerlei uitzonderingen, en juist een concertkaartje zou daar wel eens onder kunnen vallen ('... vrijetijdsbesteding indien deze zijn afgesproken op een bepaalde datum of voor een bepaalde periode').

Deze speciale status voor tickets is wat mij betreft onzin. Het resultaat van flink gelobby, dat kan niet anders. Ik snap dat we het niet kunnen maken om massaal onze kaarten voor Pinkpop terug te sturen omdat het regent. Maar nu heeft het concertconglomeraat een wettelijke vrijbrief gekregen om mij, als consument, een poot uit te draaien.

Hoe dan ook, waar het onder de streep om gaat is dit: WIE verkocht WAT? Was het een fysiek kaartje dat recht geeft op iets, geleverd door een handelaar (inkoop - verkoop)? Was het (toegang tot) een concert dat geleverd is door een organisator? Of was het een staanplaats en een dak boven m'n hoofd, door Ahoy?

Ik vrees dat niemand het definitieve antwoord heeft. Lastig voor consumenten misschien, maar niet voor de handel zelf. Hun motto: Keep on rockin' in the free world.