Trendwatching.com publiceerde een interessant stuk voor zowel webwinkeliers als traditionele ‘bakstenen’ winkeliers. Het helpt ons te kijken welke elementen uit de online wereld we in de offline wereld kunnen gebruiken.
In het onderstaande geef ik een korte samenvatting in het Nederlands, maar liefhebbers beveel ik ook aan om het Engelstalige artikel zelf te lezen.
Op basis van een flink aantal voorbeelden destilleert Trendwatching.com tien praktische manieren om in de offline wereld te profiteren van wat er in de online wereld ontstaan is.
1. Gebruik online symbolen in je ‘offline ontwerpen’:
* Bijvoorbeeld pixel prints op meubels van Zuzunaga
* Figuren uit online games op t-shirts etc.
2. Laat klanten hun eigen ontwerpen online maken en produceer het dan:
* Je eigen schoenen ontwerpen bij onder andere Nike
* Je eigen ontwerp uploaden bij Ponoko en Shapeways, die het object vervolgens echt maken
3. Voeg een online functionaliteit toe aan bestaande fysieke producten:
* JVC camcorder die met één druk op de knop de video publiceren op Youtube
* Of het Nabaztag konijn dat online info ophaalt zodat je ’s morgens wordt bijgepraat over het laatste nieuws, de nieuwste reacties op je Facebook account of lovesongs naar het konijn van je geliefde stuurt. Je moet er van houden natuurlijk ;-))
4. Gebruik slimme elementen uit de online wereld om je offline proces nog beter te maken:
* Staples en de Canadese supermarkt Loblaws die klantrecencies in de winkel tonen
* Chocolade producent TCHO die het produceren van Chocolade op een software development methode aanpakt. Betaversies maken, feedback van klanten ontvangen en dan weer verder optimaliseren.
5. Gebruik de symbolen en taal van de online wereld in je offline campagnes
6. Geef je online merk een offline presence:
* Rotterdamse webwinkelier Coolblue heeft eerst een merk opgebouwd en heeft nu ook winkels
7. Partner with any kind of relevant meet-up venture.
* Gebruik online initiatieven als meetup om je offline event een succes te maken. Een Nederlands succesvol event dat hier gebruik van maakt is Mobile Monday
8. Koppel een offline dienst of service aan een online initiatief
* Een offline eBay verkoop service voor mensen die er zelf geen zin in hebben
* Een Marktplaats vervoersdienst voor die mensen die zelf geen mogelijkheid hebben hun aankoop van Veggel naar Den Helder te vervoeren.
* Een cadeau service voor ‘Online Social Network vrienden’
9. Het feit dat het internet nu ook langzamerhand mobiel wordt, zijn steeds meer mensen altijd en overal online. Dit helpt de koppeling met je fysieke diensten en producten.
* Zo zocht mijn lieftallige echtgenote in Antwerpen naar haar favoriete Patrizia Pepe winkel omdat die in Nederland niet bestaat. Een korte blik op de browser via het mobieltje en we waren er zo!
10. Tenslotte raadt Trendwatching.com aan om te luisteren naar een aantal belangrijke online guru’s. Volgens hen was de timing van hun voorspellingen vaak niet zo betrouwbaar, maar veel van hun voorspellingen kwamen in de loop der tijd toch uit!
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Offline = online
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.