Twinkle | Digital Commerce

Vijf vragen aan Jake Bailey van Overstock.com

2017-05-26
170130
  • [nieuws]
  • 1:47

Overstock.com breidt zijn diensten uit naar 33 landen buiten de Verenigde Staten. Ook in Nederland wordt de online discount retailer actief. Twinkle stelde vijf vragen aan Jake Bailey, directeur international business bij Overstock.com.

Waarom slaat Overstock.com juist nu zijn vleugels uit?
'De zwakke dollar biedt Amerikaanse bedrijven enorme mogelijkheden om producten te verkopen overzee. Daar vormt Overstock.com geen uitzondering op. Maar ook zonder die zwakke dollar waren we op enig moment internationaal gegaan. Het is lucratief Amerikaanse producten te verkopen in landen waar die merken niet of nauwelijks verkrijgbaar zijn.'

Op basis van welke criteria hebben jullie bepaald welke landen jullie wel en niet betreden?
'Die keus hebben we overgelaten aan E4X, het bedrijf dat ons helpt bij het verschepen van de bestelde producten. Zij hebben natuurlijk wel gekeken naar landen waar de koers sterk is ten opzichte van de dollar.

Ziet de site er in verschillende landen anders uit?

'Sommige elementen op de Amerikaanse site zijn voor internationale klanten niet zichtbaar, zoals het loyaliteitsprogramma. De site zal voorlopig overal waar we actief zijn in het Engels verschijnen, maar begin volgend jaar gaan we de mogelijkheden voor landensites in de eigen taal onderzoeken. Wel worden de prijzen van onze producten nu al automatisch aangepast aan de lokale valuta van de bezoeker.'

Welke partners heeft Overstock.com in de arm genomen om verzending mogelijk te maken?

'Allereerst is dat E4X, onze internationale fulfillment partner. Zij werken weer nauw samen met Pitney Bowes, een bedrijf dat onder andere tracking and tracing faciliteert. Zo kunnen onze internationale klanten op ieder moment zien waar een besteld product zich bevindt, vanaf het inladen in Amerika tot aan de voordeur.'

Wat verwacht Overstock.com van de internationale verkoop?

'Natuurlijk zien we grote groeikansen voor onze omzet, maar percentages daarover kan ik je niet geven. We willen sowieso niet overhaasten. Ik verwacht dat de verkoop in Canada en Groot-Brittannië het meest zal opleveren en dat het Europese vasteland daarna volgt. Een en ander hangt ook af van wat we promotioneel gaan doen. We overwegen met onze ceo een Europese pr-tour op te tuigen.'

Bailey is een van de sprekers op de Global E-commerce Summit, die van 27 tot en met 29 oktober plaats vindt in Amsterdam.