Twinkle | Digital Commerce

E(lection)-commerce

2017-05-26
170130
  • 1:33

Kan je je voorstellen dat je op Balkenende slippers het verkiezingsjaar door kleppert? In de VS doen ze daar niet zo moeilijk over. Zowel McCain als Obama kun je op je slippers meezeulen.

Natuurlijk, ook onze partijen verkopen besmuikt wat t-shirts en politici willen nog wel eens een boek uitgeven. Maar niet alleen de Barack Obama official store in de VS verkoopt spulletjes. Slimme ondernemers bedenken van alles. Ze zijn niet zozeer gehecht aan één partij. Zo verkoopt Kaiscandy de Obama en de McCain lolly's op één pagina. Zuig lekker aan het hoofd van McCain!

In dat kader, schuine grappen, vindt je Obama Condoms (not for the average white guy) en een blogje over Obama's Chocolate nuts, alwaar nog wat verdiend wordt aan Google Adsense advertenties en wat t-shirts.  

Er is een enorme hoeveelheid meuk te vinden op e-commerce sites waar veel kleine ondernemers opereren. Zo heb je de Defeat sama, Obama & Chelsea's Mama - bumper stickerop Amazon.com, het Obama is my Homeboy t-shirt op Zazzle.com en op eBay en Cafepress.com stikt het werkelijk van de t-shirts en buttons.

Op Cafepress staat er een 'verkiezingsmeter' waarop basis van de verkoop de populariteit van de kandidaten wordt bijgehouden. Obama spullen werden lange tijd véél beter verkocht, maar vorige week (tot 6 september) was er een duikvlucht te ontwaren. Tegelijkertijd stegen de verkopen van McCain flink, zodat Obama nog maar een nipte voorsprong heeft.

Ik zelf hou eigenlijk meer van campagnes op inhoud. Maar als je dat soort overwegingen overboord gooit, dan is de Cafepress actie echt heel slim. Stel je bent een fanatieke Obama fan en je ziet dat de verkopen van McCain spullen bijna die van Obama overtreffen. Dan krijg je de neiging om toch nog maar een Mok, een button en een t-shirt extra te bestellen.

Wie vaart daar wel bij?

Je favoriete partij? Nauwelijks...

De kandidaat? Een beetje ....

Cafepress.com? Enorm!