Twinkle | Digital Commerce

Display advertenties geslachtofferd

2017-05-26
170130
  • 0:54

Na jaren van onstuimige groei nemen de uitgaven aan online display advertising nauwelijks nog toe. Adverteerders verschuiven hun online budgetten massaal van banners en skyscrapers in de richting van search.

Cijfers van het Britse onderzoeksbureau Enders Analysis, waarover de Financial Times bericht, bevestigen die trend; groeiden de Britse uitgaven aan online display advertising vorig jaar nog met 30,5 procent, voor dit jaar komt de groei niet boven de 10 procent uit. De groei van de uitgaven aan classifieds, rubrieksadvertenties, is al helemaal sterk teruggelopen: 7,8 procent voor 2008, tegenover 54 procent vorig jaar.

De geschatte groei van advertenties in search, 25,4 procent volgens Enders Analysis, zorgt ervoor dat de totale Britse online advertentiemarkt dit jaar toch nog met 18,5 procent zal groeien. Volgens Enders kiezen adverteerders, die in de financiële, personeels- en huizenmarkt voorop, in deze economisch onzekere tijden vaker voor zoekmachineadvertenties, omdat de return on investment daarvan gemakkelijk meetbaar is.

In Nederland krabbelde de online advertentiemarkt na een slecht eerste kwartaal weer iets op, becijferde IAB Nederland een maand geleden.