Twinkle | Digital Commerce

Dure olie wat nu?

2017-05-26
  • 1:43

Het zal u niet ontgaan zijn: de energieprijzen stijgen. Dus stromen er brieven bij u binnen. Van leveranciers die zich alvast indekken of de kans aangrijpen om uw portemonnee eens extra te plunderen. Zoals van uw privé-energieleverancier. Maar ook uw zakelijke leveranciers zullen snel volgen, want iedereen levert wel iets waar energie in zit – ook al moet je soms met een vergrootglas zoeken.

Vooral de stijgende olieprijzen zullen her en der direct doorberekend worden. En dat raakt het hart van uw business. Niet alleen bij u trouwens, maar bij iedereen die van transport afhankelijk is - zoals koeriersdiensten (ik hoorde dat er deze week al een paar de deur moesten sluiten), of zelfs de Tour de France.

Dus uw postzegels worden duurder. Want verzending is transport, en transport is diesel. SelektVracht (bijvoorbeeld) heeft dit jaar aan de meeste van haar klanten al 2 keer een prijsverhoging doorberekend. Per januari met ruim 5%, en onlangs nog eens met ca. 1,5%. Want, zo zegt SV, “de huidige dieselprijs is al met meer dn 30% gestegen t.o.v. 2007”.

Maar ook de verpakkingsindustrie zal ongetwijfeld met verhogingen komen. Papier, karton en vooral vulmiddelen (piepschuim, bubbelplastic), daar zit energie in. Om het te maken, om het te vervoeren.

En dan uw artikelen. Denk niet: ik koop dat om de hoek in. Het moet immers wel eerst uit China of uit de VS komen!

Het milieu gaat trouwens ook snel voor prijsverhogingen zorgen, ook weer op de een of andere manier verstopt in transportkosten. Op welke manier is nog niet duidelijk, maar signalen zijn er al.

Wat betekent dat nu voor uw webshop? U zult merken dat er brieven gaan komen. Dan van de een, dan van de ander. En elke keer gaat het om een klein percentage. Als u niets doet, verwatert elke keer uw marge. Maar u kunt ook niet om de dag uw prijzen aanpassen. Daarom deze tip: verhoog vandaag nog uw prijzen, of uw ‘administratie en verzendkosten’. Met een fiks percentage, om op al die deelverhogingen voorbereid te zijn. Maar wel met een uitleg erbij voor de consument: omdat de grondstofprijzen de pan uitrijzen. Die consument snapt dat, die leest ook de krant.

Ik zit te denken: zouden die stenen winkeliers uiteindelijk dan toch nog aan het langste eind trekken?