Twinkle | Digital Commerce

'Papieren factuur niet nodig bij webaankopen'

2017-05-26
170130
  • [nieuws]
  • 1:20

De meerderheid van de consumenten heeft als ze iets online kopen geen behoefte aan een papieren factuur. Vooral mannen vinden een digitale factuur meer dan voldoende.

Dat blijkt uit de TNT Markt Monitor die door onderzoeksbureau Synovate/Interview NSS onder 500 consumenten en 500 bedrijven is uitgevoerd.

Bij webaankopen hebben de minste mensen behoefte aan een papieren factuur. Tweederde van de mannen zegt genoeg te hebben aan alleen een digitale rekening, bij vrouwen is dat iets meer dan de helft.

In het algemeen zegt 60 procent van de consumenten zakelijke post zoals bankafschriften, polissen en rekeningen het liefste zowel digitaal als op papier te ontvangen. In dat geval wordt de papieren versie voor het persoonlijk archief gebruikt. Het bewaren van papieren documenten wordt door consumenten nog als veiliger ervaren dan digitaal omdat een pc kan crashen en de digitale documenten dan wellicht verloren gaan.

Papier blijft zeker nodig bij verzekeringspolissen, maar ook bij salarisstroken en bankafschriften. Ruim driekwart van de respondenten ontvangt verzekeringspolissen ook graag nog op papier, 59 procent ontvangt zijn salarisstrookje ook graag nog op papier en 56 procent wil ook graag zijn bankafschrift op papier ontvangen.

De meeste consumenten die de voorkeur geven aan het ontvangen van alleen maar digitale facturen, kiezen hier vooral voor omdat dit milieuvriendelijker zou zijn.

Volgens de onderzoekers is het opmerkelijk dat niet alleen consumenten naast de digitale versie ook een papieren versie bewaren. Ruim 70 procent van de bedrijven die digitaal factureren, draait zelf ook een papieren kopie van de factuur uit om te bewaren. Bij bedrijven die digitaal facturen ontvangen van hun leveranciers bewaart zelfs bijna 90 procent een papieren uitdraai.