Twinkle | Digital Commerce

Geholpen bekendheid Thuiswinkel Waarborg naar 80 procent

2017-05-26
  • 2:02
Ieder jaar doen we onderzoek naar de bekendheid van Thuiswinkel Waarborg. Dit jaar alweer voor het zesde jaar. Het in april uitgevoerde onderzoek door TNS NIPO leert dat inmiddels 80% van de respondenten het Thuiswinkel Waarborg logo herkent nadat het logo is getoond. Ten opzichte van 2007 betekent dit een stijging van 13 procent.
 
In de afgelopen jaren is de bekendheid van het Thuiswinkel Waarborg steeds verder gestegen. In 2007 herkende 70 procent van de mensen het keurmerk en in 2006 was dat nog 56 procent. Ruim zes op de tien mensen (64%) weet dat er een keurmerk is voor winkelen op afstand. Van deze groep noemt vervolgens 9% spontaan het Thuiswinkel Waarborg, dat is 6 procent van het totaal aantal ondervraagden. Bijna de helft (47%) herkent het keurmerk na het lezen van de naam Thuiswinkel Waarborg. Als het logo wordt getoond, blijkt dat zelfs 80% bekend is met het Thuiswinkel Waarborg! Uiteraard kunnen we ons nog niet meten mee de geholpen bekendheid van een ANVR/SGR logo (zit volgens mij strak in de 90%-range), maar het is toch niet slecht voor zo'n jong keurmerk.
 
Consumenten letten ook bewust op het Thuiswinkel Waarborg bij het maken van hun keuze tussen waar ze wel en niet webwinkelen. Dat merk ik ook steeds vaker. Tuurlijk kijken mensen ook naar de prijs, maar als het verschil niet onoverbruggelijk is, hoor ik van steeds meer mensen, dat er dan toch gekozen wordt voor een webwinkel met het Thuiswinkel Waarborg. Onderzoek bevestigt dit ook. 66 procent van de mensen geeft aan dat ze eerder geneigd zijn een product te kopen als op een site het Thuiswinkel Waarborg staat. Voor 34% is het ontbreken van het keurmerk op een site een reden om niet via die webwinkel te kopen. Bijna acht van de tien mensen (79%) geven aan dat het Thuiswinkel Waarborg logo aangeeft dat het betrouwbaar is via dat bedrijf te kopen.
 
Voor consumenten betekent het Thuiswinkel Waarborg dat zij extra rechten hebben als ze een aankoop doen op afstand. Dat ze zich daarvan steeds meer bewust zijn, blijkt ook uit het TNS NIPO onderzoek. De meest zaken die worden genoemd als doel van Thuiswinkel Waarborg zijn: veiligheid (20%), bescherming consument (14%), betrouwbaarheid (10%), regels worden nageleefd (9%), garantie op aankopen (9%), garantie voor (goede) levering (8%), betalingscondities (6%), bij ontevredenheid/klachten (6%). Percentages die nog hoger kunnen natuurlijk, maar die alles bij elkaar een heel aardig beeld geven.