Twinkle | Digital Commerce

'Marketeer moet zich beperken tot e-mail'

2017-05-26
170135
  • [nieuws]
  • 0:57

Sms en instant messaging zijn niet de juiste kanalen voor marketeers om hun publiek te benaderen. Via deze kanalen hebben consumenten liever contact met hun vrienden.

Een pleidooi voor het gebruik van e-mailmarketing, dat lijkt het onderzoek 2008 Channel Preference Survey van ExactTarget. Uit het onderzoek, dat in de Verenigde Staten is gehouden, blijkt dat het merendeel het liefste via de telefoon met zijn vrienden communiceert. Het gebruik van e-mail is bij tweederde erg populair, gevolgd door sms.

Via deze persoonlijke communicatiekanalen ontvangen consumenten liever geen commerciële boodschappen, concludeert Morgan Stewart, hoofd van de afdeling research en strategie bij ExactTarget. Volgens Stewart doen marketeers er daarom verstandig aan om hun commerciële uitingen via sms en chat te beperken.

Consumenten hebben volgens Stewart een duidelijk voorkeur voor kanalen voor persoonlijke communicatie en kanalen voor marketingdoeleinden. Consumenten blijken minder moeite te hebben met marketingboodschappen via direct mail en e-mail.

Bijna tweederde van de ondervraagde Amerikanen heeft wel eens iets gekocht nadat hij een reclamemailtje ontving. Bij direct mail is dit nog hoger. Bij marketingboodschappen per sms ligt de respons veel lager, aldus de onderzoekers tegenover eMarketer.