Twinkle | Digital Commerce

Meer wijn verkopen via het web?

2017-05-26
  • 2:38

Naar aanleiding van een huwelijk van goede vrienden bevond ik mij plotseling in Stellenbosch. Wijnliefhebbers en Albert Heijn koopjesjagers kennen die plaatsnaam van de fles. Een prachtig wijngebied met jazeker.... heerlijke wijnen. Een smulpaap als ik voelt zich tijdens een tochtje langs die wijnboeren ongelofelijk gelukkig. Uiteraard sloeg ik gretig in, en moesten we gedurende de rest van onze reis door Zuid Afrika flink doordrinken om legaal de bordjes ‘niets aan te geven’ op Schiphol te passeren.

Terwijl ik die reisvoorraad aan het aanspreken was, bedacht ik me dat online bestellen van die lekkere wijnen en thuis laten bezorgen natuurlijk handiger was. Helaas is een van mijn persoonlijke favorietjes, de bijna rokerig smakende Pinotage van Knorhoek, slecht te verkrijgen in Nederland.

Dat zet je natuurlijk aan het denken. De wijnwebwinkels schieten als paddestoelen uit de grond en er is veel te verkrijgen, maar nét niet die specifieke wijn, uit dat specifieke jaar, van die specifieke berg, van die specifieke druif.

Als wijnmaker zou je toch het heft in eigen handen nemen? Als de wijnretailers je niet in hun assortiment opnemen, dan verkoop je het toch gewoon zelf?

Bij Knorhoek verkopen ze online alleen direct aan Zuid Afrikaanse consumenten, maar hun buren, de wijnmaker Muratie heeft een oplossing gevonden voor het logistieke probleem. Ze hebben de logistiek uitbesteed aan een Duits distributiecentrum én ze hebben dan ook een Europese webshop.

Wijnen van Stormhoek heb ik nooit gedronken. Het is wel een wijnmaker met een enorm succesvolle internetstrategie. Met een budget van zo’n 40.000 dollar, wist zij een bekendheid te verkrijgen die normaliter voorbehouden is aan wijnhuizen met een miljoenen budget. Hoe dan? Door slim gebruik te maken van web 2.0., blogging en crowd sourcing.

Ze huurden Macleod in, een blogger met een trouwe ‘tech fanschare’. Macleod begon gratis flessen weg te geven aan mensen die er om vroegen. En zonder dat de ontvangers daar toe verplicht werden, begonnen zij weer te posten over de wijn.

Er werden Geek Dinners georganiseerd waarbij de Stormhoek-wijn rijkelijk vloeide. Bij die dinners werden invloedrijke bloggers uitgenodigd, die vervolgens ook weer over die wijn begonnen te schrijven. De buzz loopt goed, zoek maar eens op Google naar Stormhoek en je zal verbaasd zijn over het aantal blogposts, YouTube-filmpjes etc. 

En inmiddels weten meer mensen dan de ‘Tech Community’ van Stormhoek. Supermarkten als het gigantische Tesco reserveren behoorlijk wat schapruimte voor Stormhoek. Meer weten over deze campagnes? Lees verder op CNN.

Ongetwijfeld geïnspireerd door het success van Stormhoek besloot het eveneens Zuid-Afrikaanse BLANKbottle te gaan experimenteren. Zoals Radiohead aandacht kreeg door hun In Rainbow album te laten downloaden en fans te laten betalen wat ze wilden, stuurde Blankbottle 20 dozen van een nieuwe witte wijn naar trouwe klanten en wat journalisten. Mensen mochten betalen wat ze het waard vonden.

Het viel de wijnmaker niet tegen, gemiddeld werd er 50 rand (€4,50) betaald, maar echte fans betaalden zo’n 90 rand. Gezien de lage wijnprijs in Zuid Afrika, zijn dat flinke bedragen. Blankbottle verkoopt de wijn nu voor 40 Rand, omdat ze een betere prijs- kwaliteit willen leveren dan de klant verwacht.

De actie was dus enorm succesvol:

>        Het koste uiteindelijk niets, men betaalde immers genoeg voor de wijn

>        Het bracht een hoop publiciteit

>        Én het gaf informatie voor welke prijs de wijn in de winkel moest liggen

Kortom, ook de traditionele wijnsector is los. Geïnspireerd? Ook een leuk idee voor je webwinkel? Begin er dit weekend nog aan! De leukste ideeën vermeld ik uiteraard op jouw verzoek in deze blog.