Twinkle | Digital Commerce

Opt, de ins en outs

2017-05-26
  • 1:29

Voor een kwalitatief beter mailbestand

Opt-in is aantoonbare toestemming van een relatie om hem of haar periodieke e-mailings toe te sturen. Opt-in is bij wet verplicht voor b2c- én b2b-mailings. Maar het is ook vanuit marketingoogpunt gezien een goed idee.

Tekst: Michael Linthost

Opt-in biedt u namelijk de zekerheid, dat de ontvangers van uw mailing enige mate van interesse hebben in de content ervan. Opt-in voorkomt daarmee dat te veel mensen naar de spam-knop grijpen en u op de blacklist belandt. Opt-in levert u dus een kwantitatief kleiner mailbestand op, maar kwalitatief stijgt de waarde van de doelgroep.

Double opt-in is nog beter. Double opt-in laat mensen hun aanmelding op uw periodieke mailing bevestigen, voordat deze definitief vastligt. Double opt-in biedt u daarmee de gelegenheid om direct een welkomstmail te verzenden naar de ontvanger, waarin u zijn verwachtingen over de mailing kunt bijsturen (frequentie, content, tone-of-voice). Double opt-in wekt vertrouwen bij de ontvanger.

Double opt-in kan bovendien direct helpen meer informatie te verkrijgen over uw doelgroep. Aanmelding voor uw mailings moet altijd laagdrempelig zijn, met weinig vereiste invulvelden, bijvoorbeeld alleen het mailadres. Bij double opt-in' kunt u de welkomstmail voorzien van een verzoek tot aanvulling van de persoonsgegevens of van een profielverrijkende enquête. Motiveer de ontvanger deze in te vullen door aan te geven dat hierdoor de mailing op de persoonlijke interesses wordt toegesneden.

Opt-out is de mogelijk tot afmelden van uw periodieke e-mailings. Opt-out op-nemen in uw mailings is verplicht bij wet. Toch zouden veel marketeers de optie liever verstoppen om abonnees te behouden. Opt-out is echter niet verantwoordelijk voor afmeldingen, dat bent u zelf. U voorkomt het door mooie mailings te maken: persoonlijk, verzorgd, overzichtelijk en prikkelend.

Michael Linthorst is commercieel directeur bij Copernica

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle-4-2008