Twinkle | Digital Commerce

Informatievoorziening webwinkels vaak onvolledig

2017-11-11
170130
  • 1:17

Zeker de helft van de webwinkels informeert de consument niet of onjuist over de wettelijke bedenktijd van zeven werkdagen. Dit is de termijn waarbinnen de consument zonder opgaaf van redenen van een internetaankoop af kan.

Dat stelt de Consumentenautoriteit in haar eerste jaarverslag (pdf). De waakhond voor de consumentenmarkt heeft vorig jaar vijfhonderd veel bezochte webwinkels onderzocht om te kijken of zij zich houden aan de wettelijke eis om consumenten voor de aankoop goed en volledig te informeren. Zo moet er onder meer melding worden gemaakt van het vestigingsadres van het bedrijf, de levertijd en de zeven werkdagen bedenktijd.

Volgens de Consumentenautoriteit bleek er bij 90 procent van de onderzochte sites wel iets te mankeren aan deze informatievoorziening. De webwinkels zijn hierop aangesproken en inmiddels hebben de meeste websites hun informatie aangepast. Slechts enkele winkels zullen "dit jaar nog gebruiken om de informatievoorziening op orde te krijgen", aldus de Consumentenautoriteit.

Eén van de webwinkels die in de fout is gegaan, is United Fly Organisation (ufoflug.com) geweest, een organisatie die vliegreizen naar Marokko verkocht. Omdat de site niet voldeed aan de eisen voor verkoop van diensten via internet, werd deze site door Duitse autoriteiten uit de lucht gehaald.

Volgens de organisatie is de consument beter beschermd nu de Consumentenautoriteit de webwinkels controleert op de wettelijke regels.

Afgelopen jaar kwam de Consumentenautoriteit enkele keren in het nieuws vanwege de overtredingen die sommige reissites maakten tegen de Code Reisaanbiedingen. Die schrijft voor dat aanbiedingen voor vliegreizen inclusief toeslagen en heffingen moet worden vermeld.