Twinkle | Digital Commerce

WebwinkelKeur toont meer informatie over webshops

2019-10-17
1000562
  • 1:17

Consumenten die op de site van stichting WebwinkelKeur naar een webwinkel zoeken, zien nu meer informatie over die desbetreffende shop.

Het keurmerk heeft daarvoor zijn website aangepast. Zo is het nu voor leden mogelijk om hun profielpagina de personaliseren. Ook kunnen er badges worden verdiend.

Die badges zijn uitingen waarmee consumenten kunnen zien of een webshop bijvoorbeeld goed genoeg beschermd is, hoe de shop beoordeeld is, en of alle gegevens bekend zijn. Op deze manier wil het keurmerk dat consumenten een afgewogen keuze kunnen maken bij welke webwinkel ze willen shoppen, legt oprichter Marcel Landeweerd uit aan Twinkle. ‘Ons doel is de betrouwbaarheid van een webwinkel zo goed mogelijk weergeven zodat de consument een afgewogen keuze kan maken. Dat willen wij met deze stappen nog beter gaan doen. Met informatie via ons verzameld en gecheckt, maar ook door informatie uit externe bronnen te raadplegen en weer te geven. Zo ontstaat één centrale plek waar de consument alle informatie over een webshop kan inzien.’

Badges

Op dit moment zijn er vijf verschillende soorten badges te verdienen, maar het is goed mogelijk dat er in de toekomst meer bijkomen. Voor nu zijn het de Review Badge, Identiteit Badge, Support Badge, Juridische Badge en de Veilig browsen Badge. Deze badges kunnen bijvoorbeeld worden verdiend en geüpgraded op basis van ter beschikking gestelde gegevens door de webshops. Er zijn drie gradaties: Geen, Basis, en Super. Om bijvoorbeeld een Super Identiteit badge te verdienen moet een webwinkel jaarlijks zijn gegevens verifiëren. Volgens WebwinkelKeur is deze vernieuwing een grote stap richting een open platform.