Consumenten die op de site van stichting WebwinkelKeur naar een webwinkel zoeken, zien nu meer informatie over die desbetreffende shop.
Het keurmerk heeft daarvoor zijn website aangepast. Zo is het nu voor leden mogelijk om hun profielpagina de personaliseren. Ook kunnen er badges worden verdiend.
Die badges zijn uitingen waarmee consumenten kunnen zien of een webshop bijvoorbeeld goed genoeg beschermd is, hoe de shop beoordeeld is, en of alle gegevens bekend zijn. Op deze manier wil het keurmerk dat consumenten een afgewogen keuze kunnen maken bij welke webwinkel ze willen shoppen, legt oprichter Marcel Landeweerd uit aan Twinkle. ‘Ons doel is de betrouwbaarheid van een webwinkel zo goed mogelijk weergeven zodat de consument een afgewogen keuze kan maken. Dat willen wij met deze stappen nog beter gaan doen. Met informatie via ons verzameld en gecheckt, maar ook door informatie uit externe bronnen te raadplegen en weer te geven. Zo ontstaat één centrale plek waar de consument alle informatie over een webshop kan inzien.’
Badges
Op dit moment zijn er vijf verschillende soorten badges te verdienen, maar het is goed mogelijk dat er in de toekomst meer bijkomen. Voor nu zijn het de Review Badge, Identiteit Badge, Support Badge, Juridische Badge en de Veilig browsen Badge. Deze badges kunnen bijvoorbeeld worden verdiend en geüpgraded op basis van ter beschikking gestelde gegevens door de webshops. Er zijn drie gradaties: Geen, Basis, en Super. Om bijvoorbeeld een Super Identiteit badge te verdienen moet een webwinkel jaarlijks zijn gegevens verifiëren. Volgens WebwinkelKeur is deze vernieuwing een grote stap richting een open platform.
We zijn ook lid van Webwinkelkeur en zag het voorbij komen. Vraag me wel af of bezoekers hierop zitten te wachten. Als alle keurmerken dit zouden toepassen misschien wel, maar als het afzonderlijk wordt gebruikt door de vele partijen vraag ik het mij af..
@Souren
We hopen dat de consument het waardeert, zo komen de badges ook weer terug in onze sidebar.
We denken door meer bronnen te combineren juist consumenten te helpen. Zo kun je als webwinkel reviews via ons verzamelen, maar ook via andere partijen. Wij geven op de ledenpagina ook duidelijk de scores op andere sites weer. Zo krijg je als consument een goed overzicht van alle beoordelingen.
Die aanpak trekken we ook door. Ben je lid bij ons, maar ook bij een andere keurmerken? Dan kun je via onze ledenpagina eenvoudig zien bij welke keurmerken en welke zekerheden die keurmerken geven. Een voorbeeld van zon zekerheid is geschilbemiddeling. Heb je een probleem, en kun je bij meerdere partijen terecht dan kies je via onze software eenvoudig bij welke partij je de klacht neer wilt leggen.
We willen het daarmee voor de consument nog inzichtelijker maken welke zekerheden een keurmerk biedt (en welke niet). Daarmee is een keurmerk niet langer een statisch logo, maar vertalen we echt richting de voordelen voor de consument.
Maar we kunnen over een tijd pas zeggen of consumenten dat ook waarderen :).