Twinkle | Digital Commerce

Meer bezoek door slim ingedeelde webshop

2017-05-26
  • 2:39
Elke webshop met meer dan 20 producten zal naast een zoeksysteem ook een heldere categorisering moeten hanteren. Zo bied je je bezoekers twee manieren van navigeren: een zoekbox en 'klikken van categorie naar categorie'. De laatste manier is ook voor zoekmachinespiders te begrijpen en helpt mee om al je producten vindbaar te maken in Google en de andere zoekmachines. Maakt het dan wat uit hoe je je producten over categorieën verdeeld? Zeker!
 
Noem je categorieën zoals je klant het zou doen
Zoekmachines kunnen een belangrijk deel van het bezoek aan je webshop aanleveren. Ze hebben daar wel relevante tekst voor nodig. Als je bouwmaterialen verkoopt zal je assortiment ongetwijfeld hemelwaterafvoerbuizen bevatten. En dat is (volgens mij) ook de professionele benaming. Je marktonderzoek kan echter uitwijzen wat je doelgroep op internet zoekt. En dan zal blijken dat voor elke 100 mensen die hemelwaterafvoerbuizen zoeken, er ruim 300 zijn die regenbuizen zoeken en nog eens ruim 300 die regenpijpen zoeken. Je kunt er nu voor kiezen de categorie met hemelwaterafvoerbuizen 'Regenbuizen' of 'Regenpijpen' te noemen. In elk geval geen 'Hemelwaterafvoerbuizen'. Dit is boeiend, en zeker als je deze informatie voor je hele assortiment beschikbaar hebt! Je kunt dan patronen gaan herkennen in de vele zoektermen die mensen in Google invoeren. Wie nog verder wil gaan past trouwens ook z'n productnamen aan. En subcategorieën niet te vergeten. Want 'Regenpijpen zink' lijkt een prima benaming, maar ruim 2 maal zoveel mensen zoekt naar 'Zinken regenpijpen' in Google.
 
Alle categorieën zomaar hernoemen?
De potentiële klant geeft via zoekmachines aan waar hij of zij interesse in heeft. Waarom zou je iets anders in je webshop aanbieden dan waar men om vraagt? Je wilt aansluiten op de belevingswereld van een klant om je kans op verkoop te vergroten. Als je puur naar het zoekvolume kijkt is bovenstaand voorbeeld duidelijk: 'Hemelwaterafvoerbuizen' valt af. Maar er zijn meer factoren die bepalen hoe je je categorieën en producten gaat noemen. Denk hierbij aan benamingen die worden aangeleverd door leveranciers, benamingen in een papieren catalogus die overeen moeten komen met je webshop, zoektermen die misschien wel veel worden gezocht, maar niet tot verkoop leiden. Maar ook wat de concurrentie doet en of je doelgroep uit particulieren of professionals bestaat. Professionals zoeken misschien helemaal niet naar regenbuizen, maar juist naar hemelwaterafvoerbuizen.
Het idee is dat een zoektermenonderzoek de basis moet vormen voor een gefundeerde keuze. Het doel is om met je woorden optimaal aan te sluiten bij de zoekvraag van je potentiele koper en hiermee je conversie (lees omzet) te maximaliseren.
 
Hoe zorgen categorienamen voor meer bezoek?
Zorg dat Google snapt wat het hoofdonderwerp van je pagina is. Laat de categorienaam terugkomen in paginatitels, kopjes en linkteksten van links die naar de pagina verwijzen, bijvoorbeeld vanuit een hogere of lagere categorie. En wees consequent in je taalgebruik. Kies je voor regenbuizen, kies dan in de categorie eronder voor 'zinken regenbuizen' en niet voor 'zinken regenpijpen'. Zo ontstaat een set van pagina's over regenbuizen waar een zoekmachine mee overweg kan. Een goede categorie-indeling kan een groot verschil maken voor het aantal bezoekers dat je website zal vinden! Vergeet daarnaast de gebruiksvriendelijkheid niet: als de meerderheid van je bezoekers zonder nadenken door je webshop klikt, kan dat de winstgevendheid alleen maar vergroten. Voorkom dat honderden mensen zich moeten afvragen of 'hemelwaterafvoerbuizen' hetzelfde betekent als 'regenbuizen'. En voor de zekerheid toch maar ergens anders 'regenbuizen' gaan bestellen. Bij wijze van spreken ;-)