Twinkle | Digital Commerce

Google neemt DoubleClick over

2017-05-26
170130
  • 1:34

Google mag het online advertentiebedrijf DoubleClick overnemen. Eurocommissaris Neelie Kroes (Mededinging) heeft na een diepgravend onderzoek haar goedkeuring gegeven. Consumenten en concurrenten worden volgens haar niet de dupe van de samenvoeging van beide concerns.

Google wil DoubleClick kopen voor 3,1 miljard dollar, omgerekend ongeveer 2 miljard euro. DoubleClick is gespecialiseerd in banners en pop-ups, waarmee adverteerders reclame kunnen maken op het internet. Dat is een gebied waarop Google nauwelijks een rol speelt. Het laat alleen simpele advertenties zien bij de zoekresultaten, terwijl DoubleClick juist op de mooiere websites actief is.

'We zijn erg blij dat de aquisitie van DoubleClick nu een feit is', zegt Eric Schmidt, Chairman en CEO van Google. 'Met deze overname bezit Google nu het leidende platform voor beeldadvertenties waardoor we in staat zijn om snel verbeteringen op het gebied van technologie en infrastructuur op de markt te brengen. Hierdoor zal de effectiviteit, meetbaarheid en prestaties van digitale media drastisch verhoogd worden voor uitgevers, adverteerders en bureaus en zo ook de relevantie van advertenties voor gebruikers.'

De overname van DoubleClick lag onder vuur van concurrenten van Google, zoals Microsoft en Yahoo. Ze zeiden dat Google een te sterke positie zou krijgen, maar daar kan Kroes zich niet in vinden. Google en DoubleClick bevinden zich volgens haar nauwelijks in elkaars vaarwater. De Amerikaanse antikartelautoriteiten hebben vorig jaar al hun fiat gegeven aan de overname.

Enkele politici en de Europese consumentenbond waren bezorgd dat Google met DoubleClick te veel te weten zou komen over het surfgedrag van internetters. D66-Europarlementslid Sophie in 't Veld vreest voor de gevolgen als de informatie in verkeerde handen zou vallen. Kroes zegt echter de overname niet te kunnen blokkeren wegens de privacyzorgen.

De markt voor online advertenties is behoorlijk in beweging de afgelopen periode. Google en Microsoft hebben een heftige strijd gevoerd om DoubleClick, die uiteindelijk in april vorig jaar in het voordeel van Google werd beslecht. Microsoft kocht vervolgens het advertentiebedrijf aQuantive voor 6 miljard dollar. Ook Yahoo en AOL hebben online advertentiebedrijven gekocht.