Al maanden wachten we er op: adverteren op Instagram. Vanaf 30 september kunnen Nederlandse bedrijven er mee beginnen. Wat is er mogelijk? En hoe werkt het?
Tekst: Nikita Zijlstra
Instagram is een social media platform waarop mensen foto’s en video’s delen met vrienden en de rest van de wereld. Het beeldmateriaal is snel en eenvoudig te voorzien van een filter. Er zijn wereldwijd zo’n 300 miljoen actieve Instagram-gebruikers. Zij plaatsen dagelijks meer dan 70 miljoen foto’s.
In Nederland zijn er bijna 2 miljoen mensen die Instagram gebruiken en dit aantal groeit nog steeds. Instagram is, met name onder jongeren, één van de populairste social media platformen van het moment.
Adverteren op Instagram
We wisten dat het eraan zat te komen, maar wanneer we in Nederland ook konden gaan adverteren op Instagram was lange tijd onduidelijk. Inmiddels weten we dat het vanaf 30 september zo ver is.
De afgelopen tijd is er in het buitenland veel getest door diverse grote partijen. En met succes. Binnenkort kunnen wij ook aan de slag, want adverteren op Instagram wordt nu opengesteld voor alle bedrijven. Klein of groot, het maakt niet uit. En niet alleen in Nederland. Naast ons kikkerlandje worden er meer dan dertig andere landen toegevoegd aan de lijst.
Hoe werkt adverteren op Instagram? Wat voor soort advertenties kunt u inzetten?
Targeting-mogelijkheden
Instagram is van Facebook. Adverteren op Instagram gaat dan ook via het Facebook-platform. Dit is positief, want het betekent dat de targeting-opties net zo uitgebreid zijn als bij Facebook.
Bent u weddingplanner en wilt u vrouwen bereiken in de leeftijd van 25 tot 35 jaar die verloofd zijn? Of heeft u een webshop met voetbalschoenen en wilt u jonge mannen van 15 tot 25 jaar bereiken die van voetbal houden? Het kan allemaal. Want Facebook weet alles van ons. En Instagram nu dus ook. Dat maakt beide platformen ontzettend interessant voor adverteerders.
Soorten advertenties
Behalve de targeting-mogelijkheden zijn ook de advertentietypes op Instagram nagenoeg hetzelfde als die op Facebook. U adverteert op basis van doelstellingen. Wilt u dat men doorklikt naar uw site, een video bekijkt of wilt u meer post engagement? Het kan allemaal.
De volgende advertentietypes zijn beschikbaar in Instagram:
- Image Ads
- Video Ads
- Carousel Ads
Vanuit een image ad kan de bezoeker doorklikken naar een site, bijvoorbeeld een webshop. Een video ad toont logischerwijs een video en met een carousel ad toont u meerdere afbeeldingen. Door te swipen zien mensen de verschillende afbeeldingen en per afbeelding kunnen ze klikken op een link. Als adverteerder voegt u per afbeelding een specifieke link toe, zodat de bezoekers op de juiste landingspagina terechtkomen.
Beeld geeft de doorslag
Mensen komen naar Instagram voor visuele inspiratie. De visual is in dit geval dan ook echt key. Zonder goed beeldmateriaal komt u er niet. Zorg ervoor dat de kwaliteit hoog is. Houd er daarnaast rekening mee dat het beeld ook in het klein goed overkomt. Men ziet de afbeelding tenslotte op het scherm van een smartphone.
Waar u voorheen enkel vierkante afbeeldingen kon plaatsen, is het nu ook mogelijk om afbeeldingen in landscape-formaat te tonen. Handig! En vergeet de filters niet. Die maken uw afbeeldingen in sommige gevallen nog mooier.
Voor video’s geldt ook dat u deze nu kunt plaatsen in landschapsformaat. Wilt u een videoadertentie tonen? Deze mag maximaal 30 seconden duren.
Nikita Zijlstra is online marketeer en teammanager bij Fingerspitz Online Marketing.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Adverteren op Instagram in Nederland
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.