Twinkle | Digital Commerce

Internetreclame voor kinderen beperkt

2017-05-26
170130
  • 0:58

Ministers Plasterk en Rouvoet bevechten misleidende internetreclames binnenkort niet alleen met het Burgerlijk Wetboek in de hand, maar ook met de nieuwe Wet Oneerlijke Handelspraktijken. Het wetsontwerp ligt momenteel bij de Eerste Kamer.

De wet wil onder meer een hoog niveau van bescherming van consumenten tegen oneerlijke handelspraktijken tot stand brengen. De aandacht van Rouvoet spitst zich toe op reclame die op de jeugd is gericht. De nieuwe wet verbiedt het bedrijven om kinderen in een reclame rechtstreeks aan te zetten geadverteerde producten te kopen of hun ouders tot de aanschaf van die producten te bewegen. De voorman van de Christen Unie vindt een compleet verbod op reclame gericht op kinderen overigens onwenselijk en niet te realiseren.

De handhaving van de aanstaande wet komt in handen van de Consumentenautoriteit. Maar de instelling grijpt niet voordat consumenten een klacht hebben ingediend bij de Reclame Code Commissie. Plasterk ziet dat graag veranderen. Hij hoopt dat de commissie misleidende reclames ook zonder klachten van consumenten aanpakt. Ongeacht de rol van de commissie komt de Consumentenautoriteit pas bij herhaalde overtredingen in zicht.