Twinkle | Digital Commerce

Angst voor webkopen verdwijnt

2017-05-26
170130
  • [nieuws]
  • 0:58

De angst om online te kopen verdwijnt gestaag, maar consumenten houden hun bedenkingen op het gebied van privacy en veiligheid. Dat concludeert het USC Annenberg School Center for the Digital Future. Het instituut houdt sinds 2000 het percentage Amerikaanse internetgebruikers bij dat online aankopen doet.

Het instituut ziet eerdere kopzorgen over anonieme verkopers, beschadigingen tijdens transport en een koopproces zonder tussenkomst van mensen, naar de achtergrond verdwijnen. En dat vertrouwen reflecteert in de verkoopcijfers. Van 2000 t/m 2002 - vlak na het doorprikken van de internetzeepbel - registreerde de Annenberg School een significante daling van verkopen, maar sinds 2003 stijgen ze. In het millenniumjaar kocht 45 procent van de internetgebruikers in de Verenigde Staten via het web. Vorig was dat al naar 67 procent gestegen. De groei houdt langzaam, maar gestaag aan en moet in 2011 uitkomen op 68,4 procent. De groei komt vooral webwinkels ten goede. Waar 'traditionele' retailers hun groei gemiddeld 2,2 tot 6,4 procent zagen stijgen, deden webwinkels het met maximaal 32,6 procent stukken beter.