Twinkle | Digital Commerce

Online data en het voorspellen van klantgedrag

2017-05-26
  • 1:13

Vandaag las ik een artikel in De Pers over het project Reynard. Dit CIA-project is bedoeld om potentieel terroristisch gedrag te lokaliseren onder spelers van online spellen zoals World of Warcraft. Ook wordt onderzocht om datamining technieken in te zetten in goedbezochte virtuele werelden als Second Life.

Volgens de CIA wordt er alleen gebruik gemaakt van publiekelijk beschikbare data die is losgekoppeld van de individuele speler. Voor het dataminen is deze koppeling ook helemaal niet nodig. Ik ben wel benieuwd wat er gebeurt wanneer een speler potentieel terroristisch gedrag vertoond.

De CIA bewijst hier wel mee dat het voorspellen van gedrag op basis online data mogelijk is. Hier liggen natuurlijk ook commerciële interessante mogelijkheden, door naar potentieel koopgedrag te zoeken.

Stel, je hebt een online winkel. Net als in een offline winkel bestaat het grootste gedeelte van je bezoekers uit mensen die alleen komen kijken (en niet kopen). Als het goed is worden kijkers na een aantal bezoeken kopers. Dat is het moment waarop een bezoeker wel op "Kan ik u helpen?" zit te wachten.

Kijkers willen vooral makkelijk hun weg in de winkel kunnen vinden, terwijl kopers veel meer in een aanbieding geïnteresseerd zijn (wel even testen natuurlijk!). Door online gedrag te modelleren kun je herkennen wanneer een bezoeker komt kopen en wanneer alleen komt kijken. Hier kun je vervolgens je benadering op aanpassen. Een geavanceerde vorm van behavioral targeting zou je kunnen zeggen.

Persoonlijk geloof ik sterk in voorspellen van gedrag op basis van online data. Hiervoor dient echter wel van het sessiedenken te worden afgestapt en zal naar de klant moeten worden gekeken.