Twinkle | Digital Commerce

'Consument vertrouwt beveiliging mobiele diensten niet'

2017-05-26
175131
  • [nieuws]
  • 1:24

Bijna driekwart van de mensen met een mobiele telefoon heeft nog weinig vertrouwen in de beveiliging van mobiele diensten. 'De angst voor beveiligingsrisico's vormt een bedreiging voor het slagen van diensten zoals mobiel betalen of het mobiel bestellen van tickets.'

Van de ondervraagde consumenten zegt 72 procent twijfels te hebben over de veiligheid van nieuwe mobiele mogelijkheden. Bijna negen op de tien gebruikers maakt zich zorgen over eventuele frauduleuze afschrijvingen of verlies en diefstal van gegevens. Dat is de uitkomst van McAfee Mobile Security Report 2008 waarvoor 2000 mobiele bellers in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Japan zijn ondervraagd.

Volgens beveiligingsdeskundigen laat dit onderzoek zien dat de angst van de consument juist toeneemt naarmate het scala van mobiele mogelijkheden breder wordt. 'Dat betekent dat het succes van nieuwe, commercieel interessante diensten, ernstig wordt bedreigd waardoor het ook moeilijker wordt een hogere gemiddelde omzet per gebruiker te realiseren', reageert Victor Kouznetsov van McAfee Mobile Security.

Toch staat volgens McAfee het aantal feitelijke incidenten qua schaal en omvang in schril contrast met de beveiliging van pc's. Wel constateren beveiligingsexperts dat de gevaren die de mobiele telefoon bedreigen steeds talrijker en geavanceerder worden.

Zorgen

Opvallend is overigens dat mensen die regelmatig gebruikmaken van mobiel internet zich 80 procent méér zorgen blijken te maken dan mobiele bellers die hun telefoon nog nooit hebben gebruikt om te surfen. 'Die twijfels rondom de beveiliging worden alleen maar groter naarmate de markt rijper wordt voor uitbreiding van het dienstenpakket', zo vat McAfee het samen.

Meer dan de helft van de ondervraagden vindt dat de beveiliging van toestellen en diensten vooral de verantwoordelijk is van netwerkbedrijven en providers.