Twinkle | Digital Commerce

Track & Trace al je bestellingen op één plek

2017-05-26
170130
  • 1:52

Ken je dat? Je hebt iets besteld, en je vraagt je af wanneer het aankomt. Vroeger moest je geduldig zijn of de webwinkel eens bellen. Dat kostte de webwinkelier te veel tijd en de klant te veel irritatie.

De stap daarop was dat slimme webshops je lieten inloggen zodat je kon zien wanneer het pakketje door hen verzonden was. Dat scheelt de webwinkelier wat telefoontjes of e-mails. Deze functionaliteit is dan ook een standaardoptie van goede webshopsoftware. Over het algemeen is het aan de webwinkelier of 'ie deze optie aanbiedt, optioneel maakt of zelfs verplicht maakt.

Maar ja, zonder integratie met een vervoerder weet je nog steeds niet wanneer de bezorger langskomt. De integratie van webshops met het track & trace systeem van de vervoerder is ook al gemeengoed. Heerlijk om te zien dat je pakje nu in een distributiecentrum van een vervoerder ligt en morgen bezorgd wordt.

Verwend als we inmiddels zijn, is er altijd nog wel wat te zeuren. Bijvoorbeeld over die track & trace nummers of inlogcodes.... Als klant zoek je je een ongeluk naar dat mailtje met die gegevens. Als je dat mailtje eindelijk gevonden hebt, cut & paste je die gegevens in de vervoerderswebsite of de webshop zelf. Om vervolgens te zien hoe lang het nog duurt. Best ideaal, maar de volgende keer dat je het check moet je weer opnieuw dat mailtje zoeken, knippen en plakken .... brrrr.... geen zin in.

TrackMyShipments in de VS bedacht dat het handiger kon. Je forward het eerste ‘your order has been sent’-mailtje naar track@trackmyshipments.com. Het TrackMyShipments systeem haalt de relevante informatie uit het mailtje en houdt je vervolgens van alle wijzigingen van locatie, status en vertragingenop de hoogte per e-mail of sms.  Je kunt ook inloggen zodat je al je bestellingen op een plek kunt volgen.

Oké, toegegeven, als je eens in de drie maanden iets online besteld heeft deze service geen meerwaarde. Maar voor al die mensen die nooit meer in een winkel komen of office managers die alle ditjes en datjes voor het bedrijf bestellen is het best handig!

Gelukkig hoeft niemand voor deze vriendelijke service te betalen. TrackMyShipments leeft namelijk van advertentie inkomsten.

Op dit moment kan je bestellingen via FedEx, UPS, DHL en U.S. Postal Service volgen. TrackMyShipments belooft dat er snel andere vervoerders volgen. Maar ja, of onze lokale bezorgers daar bijzitten? Dus . . . welke Europese ondernemer vertaalt dit concept naar de Nederlandse en Europese markt?