Twinkle | Digital Commerce

EU verbetert voorlichting over kopen via internet

2017-11-11
170130
  • 0:55

Het Europees Consumenten Centrum (ECC) heeft maandag zijn website vernieuwd en geeft nu ook tips en informatie over het via internet kopen bij een buitenlandse partij en over de rechten van de consument.

Op de site (www.eccnl.eu) staat onder meer ook een stappenplan en een klachtenformulier voor mensen die willen klagen over een ondernemer uit een ander Europees land. Ook is er informatie te vinden over de Europese luchtvaart en pakketreizen.

Het ECC bemiddelt bij geschillen tussen Nederlandse consumenten en buitenlandse ondernemers. Ook kan de hulp worden ingeschakeld als buitenlandse consumenten een geschil hebben met een Nederlandse ondernemer. Vorig jaar kwamen er ongeveer vierhonderd klachten en informatieverzoeken van Nederlandse consumenten binnen. Ook van buitenlandse consumenten kwamen ongeveer evenveel klachten en informatieverzoeken binnen, aldus een woordvoerster van het ECC.

Het Nederlandse kantoor van het Europees Consumenten Centrum bestaat als sinds oktober 2006. Het is in het leven geroepen door de Europese Commissie om het vertrouwen van de consumenten in de interne markt te vergroten.