2002 versus 2006, sterke verandering
De afgelopen jaren is de markt van de touroperators in de reisbranche sterk veranderd. Maar wat allemaal en voor wie? En welke conclusies kunnen we hieruit trekken? Om meer inzicht te krijgen zijn de top tien touroperators van 2002 en die van 2006 naast elkaar gezet. Deze cijfers zijn afkomstig uit de jaarlijkse overzichten van de top veertig touroperators uit het vakblad Reisrevue.
Door: Martin van Kranenburg
In de top tien van 2006 komen My Travel en Hotelplan niet meer voor. De reisbureaus en touroperatortak van Hotelplan zijn overgenomen door Oad. My Travel is gefuseerd met Thomas Cook en niet meer actief op de Nederlandse markt.
Online groeit razendsnel
Conclusie 1: online groeit en traditionele tour-operators staan nog steeds sterk in de top tien maar laten geen grote groeicijfers in aantallen passagiers meer zien. De nieuwe online-touroperators die de mogelijkheden van internet optimaal weten te benutten en hun processen vaak volledig hebben geautomatiseerd, groeien hard door. Zie Weekendjeweg.nl, dat in vier jaar tijd het aantal passagiers met 213 procent heeft laten groeien. Maar ook de groei van Sunweb met 131 procent is opmerkelijk te noemen. Traditionele touroperators zullen dus ook meer met aparte merken direct online naar de klant gaan. Zie bijvoorbeeld Arke.nl, Bex.nl en Kras.nl.
En als je de klant hebt, kan je ook nog makkelijker aan bijverkoop doen
Wie de klant heeft, heeft de macht
Conclusie 2: door de technologische ontwikkelingen komt het traditionele tour-operatormodel in gevaar. De nieuwe online-touroperators (of direct sellers) hebben direct contact met de klant en bouwen ook meer marketingkennis op om de klant te bereiken en aan zich te binden. Een traditionele touroperator heeft geen direct contact met de klant. De 'eigenaar' van de klant is in dit geval het reisbureau waar de klant boekt. En als je de klant hebt, kan je ook nog makkelijker aan bijverkoop doen van reisverzekeringen of andere reisgerelateerde producten.
Een efficiënt ingericht proces
Conclusie 3: zakendoen en resultaat boeken gaat om kosten en omzet. Door het optimaal inzetten van technologie is het direct aantal boekingen via internet bij de nieuwe online-touroperators boven de 90 procent beland. Verder worden alle reisbescheiden en facturen digitaal verzonden. In de administratieve han-delingen na het akkoord van een boeking komt nog maar weinig tot geen handwerk meer aan te pas. En dat moet ook wel in een branche die het moet hebben van volume en krappe marges. Door een efficiënt
proces en het directe klantcontact hebben de nieuwe online-touroperators veel lagere distributie-kosten.
'Bulk' touroperators krijgen het moeilijk
Conclusie 4: in 2007 zijn er al enkele traditionele touroperators 'omgevallen' zoals Azur Reizen, HTC Reizen en Olympia Reizen (in 2002 nog goed voor 75.900 passagiers). In totaal is er alleen dit jaar al voor negen touroperators een faillissement aangevraagd, waaronder enkele Turkije-specialisten.
Groei door overnames
Conclusie 5: een andere ontwikkeling in de tour-operatingmarkt is groei door overnames - zie ook de recente overname van Eurorelais en Belvilla. Maar ook Sunweb is hard bezig in de overnamestrijd; daar hebben ze nu hun merken uitgebreid met: Jiba, Marysol, Eliza was here, GoGo, Traxs, X-travel en Husk. Ook openen ze nieuwe vestigingen in verschillende landen in Europa.
Martin van Kranenburg is online-marketingspecialist bij LibraLab.
Dit artikel verscheen eerder op zijn weblog Reismanagers.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Top tien touroperators
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.