Twinkle | Digital Commerce

Google breidt offline advertentiemarkt uit

2017-05-26
170130
  • [nieuws]
  • 1:26

Na de offline advertentiemarkt in de Verenigde Staten te hebben betreden, wil Google ook zijn advertentienetwerk voor Engelse kranten opstarten. Het internetbedrijf is daarvoor met diverse kranten in onderhandeling. Sommige mediabedrijven zijn echter wel bang dat ze de strijd tegen Google Print Ads zullen verliezen.

Het Amerikaanse internetbedrijf wil naast de online advertentiemarkt ook de offline advertentiewereld veroveren. Hiervoor is de dienst Google Print Ads bedacht, een advertentieplatform dat is afgeleid van Adwords.

Bij Adwords verkoopt Google tekstadvertenties aan de hoogste bieder voor bepaalde woorden. Bij Print Ads kunnen adverteerders via Google een krant kiezen om in te adverteren en een bod doen om op een bepaalde dag op een bepaalde pagina te adverteren. Ze bepalen zelf de prijs van hun advertentie. Het is aan kranten om het bod te accepteren of te weigeren, aldus de Britse krant The Times.

Van elke deal strijkt Google een deel van de opbrengst op. Het internetbedrijf biedt zelfs aan om de advertentie op te maken als de adverteerder daartoe geen mogelijkheden heeft. 'We geloven dat online en offline wat dat betreft hetzelfde zijn', licht een woordvoerder van Google toe. En Google spreekt uit ervaring. Print Ads ging deze zomer al in de Verenigde Staten van start. Inmiddels werkt het bedrijf samen met zeshonderd titels.

Een Britse krantenuitgever heeft al positief gereageerd op het Engelse initiatief van Google. 'Het is een interessante ontwikkeling met het vooruitzicht dat we nieuwe adverteerders kunnen aantrekken.' Toch is niet iedereen blij met de stap van Google naar de traditionele media. Zo heeft de directeur van de omroep ITV Michael Grade heeft al opgeroepen om de expansiedrift van Google aan banden te leggen.