Twinkle | Digital Commerce

'Geduld van online klant is snel op'

2017-05-26
170130
  • [nieuws]
  • 1:07

Consumenten hebben weinig geduld tijdens het winkelen op internet. Als ze een e-commercesite bezoeken en niet kunnen vinden wat ze zoeken, zijn ze binnen twee minuten weer weg. Na een slechte ervaring komen bezoekers vaak niet meer terug.

Maar liefst 73 procent van de respondenten, die in november in opdracht van het Amerikaanse bureau SLI Systems door Zoomerang zijn ondervraagd, geeft aan dat ze een e-commercesite verlaten als ze niet binnen één of twee minuten hebben gevonden wat ze zoeken.

Bijna de helft van de consumenten bekijkt maximaal drie pagina's met zoekresultaten op een e-commercesite voordat ze hun zoekpoging staken. Van de mensen die niet hebben kunnen vinden wat ze zochten, keert 36 procent niet meer terug naar de betreffende site, schrijft DMNews.

Shaun Ryan, directeur van SLI Systems dat zelf diensten op het gebied van zoekmachineoptimalisatie aanbiedt, noemt het verbazingwekkend hoe intolerant mensen zijn bij slechte zoekresultaten. Goede zoekresultaten kunnen een groot verschil uitmaken, meent Ryan. 'Het betekent dat mensen sneller vinden wat ze zoeken en dat de kans groter is dat ze een aankoop doen.'

Het onderzoek was bedoeld om aan te tonen hoe belangrijk een goede zoekfunctie op een website is, aldus Ryan. Voor het onderzoek hebben ruim vijfhonderd Amerikaanse volwassenen een vragenlijst ingevuld.