Iedere ondernemer is op zoek naar hét gat in de markt. Vente-Exclusive.com vond het in de verkoop van exclusieve merkproducten, Wijnklik.nl in wijnen voor de liefhebber en Kidzsupplies.nl in lampen voor de kinderkamer.
Door: Edwin Feldmann
'Wijn en internet zijn booming'
Wijnwinkels zijn er al genoeg op internet. Toch ontbrak er nog iets aan het huidige aanbod, moeten Menno Jansma en Willem Veldman hebben gedacht. Zij zijn op 1 oktober van start gegaan met hun nieuwe webwinkel Wijnklik.nl. De twee ondernemers willen op hun site wijnen presenteren op basis van smaakkenmerken. Hierdoor kan de consument de wijn selecteren die bij zijn smaak past, zo is het idee. Er kan per fles en per doos worden besteld en bestellingen worden in Nederland aan huis geleverd. Met Wijnklik.nl richten Veldman en Jansma zich naar eigen zeggen op de wijnliefhebber en minder op de wijnkenner. Ze hopen volgend jaar een 'levensvatbare wijnwinkel' op internet te hebben opgebouwd.
Vente-Exclusive.com is een Belgische onderneming die sinds 4 september ook in Nederland exclusieve merkproducten verkoopt. Volgens initiatiefnemer Martin Melinga worden de producten aangeboden tegen een prijs die 30 tot 70 procent lager is dan de normale winkelprijs. Melinga noemt Vente-Exclusive.com het digitale alternatief voor outlet centra zoals Designer Outlet Roermond, Rosada Factory Outlet in Roosendaal en Batavia Stad in Lelystad.
Imago
'Meestal worden overtollige voorraden verkocht aan "opkopers". Zij verkopen deze dan weer via een zogeheten outlet store', legt Melinga uit. 'Via dit kanaal raakt de leverancier of producent wel van zijn overtollige verkopen af, maar maakt hij verlies op de verkochte goederen. Bovendien heeft hij geen controle meer op wat met de artikelen gebeurt, en is hij bang dat zijn producten worden verkocht op een manier die afbreuk doet aan het imago van zijn merk'. Vente-Exclusive geeft de leverancier zelf het beheer over de outlet store. Melinga: 'We helpen leveranciers en fabrikanten van hun overtollige voorraden af te komen tegen een aantrekkelijke prijs en met respect voor het imago van het merk'.
Frankrijk
Het idee voor Vente-Exclusive komt oorspronkelijk uit Frankrijk, vertelt Melinga. 'We hadden vastgesteld dat er geen gelijkwaardige concepten in de Benelux bestonden. Daarom zijn we sinds februari dit jaar actief in België en vanaf september ook in Nederland.' Melinga streeft ernaar om elke week outlet-verkopen te kunnen organiseren voor de sitebezoekers. De afgelopen maanden zijn onder meer sportartikelen van Wilson, sieraden van de bekende ontwerper Otazu en originele Grand
Cru-wijnen verkocht.
Op zoek naar een lamp voor de kinderkamer?
Op de kersverse webwinkel Kidzsupplies.nl staat een bonte verzameling kinderkameraccessoires. 'We misten een webwinkel die zich gespecialiseerd heeft in bijzondere, originele en kwalitatief hoogwaardige kinderkamerlampen. We hebben kinderlampen bij Kidzsupplies als speerpunt genomen en dit gecombineerd met andere accessoires voor de kinderkamer', zo legt Paul Kerkhof uit. Hij runt de webwinkel samen met Dagmar Schubert.
Kerkhof heeft ongeveer 90 procent van het assortiment op voorraad en zorgt zelf voor de bezorging. 'De grootste uitdaging is nu gevonden worden door onze doelgroep', vertelt Kerkhof. Enkele maanden na hun start als webwinkelier hebben Kerkhof en Schubert al twee tips voor nieuwkomers. 'Neem veel tijd voor een goede voorbereiding en probeer de juiste partners en het beste webwinkelsysteem te vinden.'
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 9 2007
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
'Neem veel tijd voor een goede voorbereiding'
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.