Twinkle | Digital Commerce

Waarom worden de kleine zo zelden groot?

2017-05-26
  • 1:17

Kort geleden was ik bij een nog relatief kleine webwinkel op bezoek. Omzet van circa 1 miljoen euro. Een typisch bedrijf in een achterhuis met een klein kantoortje en een aangesloten magazijnruimte erbij. Al wat groter dan de spreekwoordelijke webwinkel vanuit de zolderkamer. Fantastisch product, prima website, ongelooflijk goede marketingaanpak en gedreven mensen met een hands on-mentaliteit.
Eigenlijk de ingrediënten waar je een groot succes van kunt verwachten. Maar het valt wel wat tegen. De organisatie lijdt onder zijn eigen succes. De cash flow uit de verkoop gaat volledig op in de uitbreiding van het assortiment en de voorraad.

En dan de organisatie zelf. Reeds te groot om veel dingen nog met zelfgemaakte workaround op te lossen, maar nog te klein om in meer professionele systemen, kennis en grotere structuren te kunnen investeren.

Zo zijn er veel webwinkels. Ontgroeit uit de startersfase en dan de vraag hoe het verder moet. Zoeken naar een kapitaalinjectie, (gedeeltelijk) verkopen, toch maar ontbrekende kennis in huis halen, outsourcen van bedrijfsprocessen (zoals afwikkeling), zo doormodderen, niet meer groeien of aansluiten aan een groter geheel?

Bedrijven die in deze tweede fase van hun ontwikkeling zitten, hebben het moeilijk en ondervinden andere vragen en uitdagingen dan een starter. Wat en wie kan hen helpen? Het is toch wel vreemd dat het blijkbaar weinig bedrijven uit eigen kracht en met een organische groei lukt, om groot te worden.

Nog steeds hebben wij in de thuiswinkelbranche enkele grote bedrijven en heel veel kleine webwinkels. De middenmoot is daarentegen verhoudingsgewijs best klein, hoewel gelukkig een beetje groeiende. Daar moet meer mogelijk zijn. Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken? Hebben wij een soort incubator voor fase 2 nodig?