Twinkle | Digital Commerce

Online feestdrukte begint elk jaar eerder

2017-05-26
170130
  • [nieuws]
  • 1:27

Hoewel de echte drukte voor de feestdagen pas begin december wordt verwacht, draaien veel Nederlandse webwinkels nu al op volle toeren om de bestellingen te kunnen verwerken. De drukte lijkt elk jaar eerder te beginnen door het groeiend aantal internetconsumenten.

Nederlandse webwinkels merken nu al dat de feestdagen eraan komen. Het aantal bestellingen is bij een aantal grote webwinkels al flink gestegen. 'De verkopen voor de feestdagen gaan jaarlijks eerder beginnen', constateert Daniel Ropers in het AD.

Ook bij Wehkamp is het drukker dan normaal. Toch zet Wehkamp niet meer personeel in. 'Het bestellen gebeurt voor het merendeel online, dus daarvoor hoeft geen extra personeel te worden ingezet. En in de distributiecentra wordt per dag bekeken hoeveel artikelen er verwerkt moeten worden, dus daar werken we al langere tijd met flexibele aantallen', aldus Wehkamp-woordvoerster Joke Vrolijk.

Volgens Ropers spelen de hoge breedbandpenetratie en het feit dat steeds meer mensen het gemak van online winkelen ontdekken, een rol bij de vroege drukte. Producten die online populair zijn, zijn onder meer gadgets zoals iPods en mobiele telefoons, video- en audioapparatuur en games en dvd's.

Onderzoekers van Forrester Research hebben al een stijging van 58 procent van het aantal verkopen geconstateerd ten opzichte van 2006. Het onderzoeksbureau spreekt van een 'aanval van Sint en Kerst-koopwoede'. Volgens Forrester wordt het begin december pas echt druk bij de webwinkels.

Dat het winkelend publiek op internet aan het groeien is, bleek overigens onlangs ook al uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2007-1 van de Thuiswinkel.org en Blauw Research. In het eerste halfjaar van 2007 telde Nederland 6,2 miljoen internetconsumenten. Van hen deden er naar schatting 800.000 voor het eerst een aankopen via het web.