Twinkle | Digital Commerce

Geen online kerstorders meer bij overladen Albert Heijn en Jumbo

2017-12-22
1000562
  • [nieuws]
  • 1:30

Albert Heijn en Jumbo kunnen niet langer voldoen aan de vraag naar thuisbezorging van online bestelde boodschappen. Beide supermarktketens geven aan tot de nok toe vol te zitten met webshoporders en geen kerstbestellingen meer aan te nemen.

De bedrijven stapten het feestdagenseizoen enthousiast in met de mededeling dat zij dit jaar voor het eerst de zondag vóór kerstmis thuisbezorgden, evenals concurrent Picnic. Die service blijkt nu echter zo populair dat de webwinkels overlopen met orders en bezorgslots volledig volgeboekt zijn. Wie nu nog bestelt bij Albert Heijn of Jumbo, krijgt zijn boodschappen na de kerstdagen.

Verwachte drukte

Albert Heijn meldt een plus van 35 procent orders in vergelijking met december 2016. De supermarkt heeft zijn klanten vanaf november mails gestuurd over de verwachte drukte; daardoor hebben klanten vroeger besteld. Jumbo meldt op de voorpagina van zijn website dat online bestellen voor de kerst niet langer mogelijk is.

Pakketten te laat

Niet alleen supermarkten, maar ook vervoerders hebben moeite met het verwerken van de enorme vraag naar thuisbezorging van online bestelde pakketten. Dit jaar komen zo'n 400.000 pakketten te laat aan, verwacht sectoranalist Madeline Buijs. Dat is meer dan vorig jaar, toen die teller op 390.000 stond; in 2015 daarentegen ging het om ruim 460.000 cadeaus.

Groeiende vraag

De huidige bezorgproblemen werden al verwacht; op de drempel van het feestseizoen bleek dat PostNL, DHL en andere logistieke spelers duizenden bezorgers tekort komen om aan de vraag op e-commerce gebied te voldoen. Die vraag groeit ondertussen hard: Nederlanders bestellen er steeds lustiger op los. Thuiswinkel.org verwacht dat consumenten dit jaar voor 928,6 miljoen euro in webwinkels uitgeven, waarvan 235 miljoen euro specifiek aan kerstinkopen.