Alcohol mag alleen verkocht worden aan iemand van tenminste 16 jaar. Ook een webwinkelier dient dat eigenlijk te checken, er bestaat daarvoor een z.g. ‘vergewisplicht’. Maar hoe gaat dat online?
Hier moest ik aan denken toen ik een bericht voorbij zag komen over de oorlog tussen een wijn-webshop en de ‘Autoriteiten’. Even kort uitleggen: die wijnshop, laat ik ‘m even WijnNadeel.nl noemen, zoekt voortdurend de grenzen van het toelaatbare op. Zo adverteerde hij regelmatig met reclame als: “Elders 10 euro, bij ons 50% goedkoper”. Maar dit mag niet. De Autoriteiten stellen dat dit aanmoedigt tot een zuipen van jewelste. Let wel: die Autoriteiten zijn de eigen brancheclubs, waar d.m.v. zelfregulering getracht wordt om te voorkomen dat de overheid ingrijpt.
WijnNadeel.nl werd veroordeeld. Maar de shop trok zich er niets van aan: “Wat een onzin. Ik kan het toch niet helpen dat ‘elders’ te duur inkoopt’? Moet ik bloeden omdat die stenen winkels te veel overhead hebben? Jullie zijn gewoon de steentjes aan het beschermen”. En daar zit ook wel wat in.
WijnNadeel.nl, niet van gisteren, adverteert nu dus met: “Van € ? voor € 49,95. Wij mogen de normale winkelwaarde niet noemen i.v.m. een (nieuwe) aanklacht van STIVA en de Reclame Code Commissie, waarbij wij ervan worden beschuldigd wijn met 50% korting te verkopen”. U begrijpt: zoekmachines vertellen wel wat het ‘elders’ kost, dat hoeft WijnNadeel inderdaad helemaal niet zelf te doen. Slim toch? En een betere reclame is niet denkbaar.
Maar niet heus. Schot in eigen voet. Want WijnNadeel maakte slapende honden wakker. Nu dreigt de overheid met een vergunningstelsel voor licht-alcoholische dranken, ook voor webslijters. WijnNadeel dacht alleen aan zichzelf, en alle andere wijnshops krijgen nu de rekening.
Kom ik terug op mijn inleiding. Wetgeving en internet. Aan die prijsvergelijking tussen ‘online en steen‘ zie je al dat wetgever en brancheorganisatie niet lekker in de pas lopen met zoiets ontzettend nieuws als ‘internet’. En hiervan zijn talloze voorbeelden. Waarvan webwinkeliers die te goeder trouw zijn maar al te vaak de dupe worden.
Die 16 jaar bijvoorbeeld: die ‘Autoriteiten’ konden dan wel ooit bedenken dat een (stenen) slijter dit checkt, maar hoe moet dat dan online? En hoe zit het dan met online reclame op je eigen shop, die ook niet op jongeren gericht mag zijn? WijnNadeel is juist door zijn manier van reclame maken goed vindbaar voor iedereen, vooral voor hen die op zoek zijn naar veel en goedkoop – jongeren dus. En ben ik nu zelf ook in ‘overtreding’ door er aandacht aan te besteden?
M.a.w.: als de overheid of de branche zelf geen proactieve, concrete eisen stelt gebeuren er ongelukjes waardoor er toch weer aangepaste regelgeving komt. Hoppa: alle shops ombouwen, nieuwe leveringsvoorwaarden, daar gaan we weer …
Overigens, WijnNadeel zelf beweert niet te verkopen aan jongeren. Dat moet-ie dan maar eens aantonen. Want als ik op de bestelpagina kijk, kan iedereen het orderformulier invullen. Ik hoef niets aan te klikken over mijn leeftijd, en betalen hoeft pas na levering. Gemakkelijker kun je ‘t onze kids niet maken toch?
En het kan zo veel beter, en zo eenvoudig. Want als je laat betalen via iDeal, zou je eigenlijk meteen een soort leeftijd-check kunnen hebben. Koud kunstje voor de ICT-ers bij iDeal, lijkt me. Mooie toegevoegde waarde voor ons allemaal. En een voorbeeld van proactieve zelfregulering.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Waarschuwing. Onder de 16? Lees dit dan niet.
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.