Twinkle | Digital Commerce

Outsourcen aan de crowd

2017-05-26
  • 1:26

De consument is aan de macht. Dat horen we al een tijdje. Via blogs, user reviews, sites als YouTube en diverse sociale netwerken laat de online-consument zich informeren en maakt hij zijn keuzes. Niets nieuws, de media staan er bol van. Ook niet helemaal nieuw, maar veel minder in de belangstelling is de variant die crowdsourcing wordt genoemd. Koert Bakker formuleerde het een jaar geleden al heel mooi: 'Crowdsourcing is het outsourcen van werk aan amateurs dat vroeger door professionals werd gedaan. Dat kan variëren van R&D tot distributie en innovatie. Want als we de consument dan toch betrekken bij ons merk, waarom dan niet op een serieuze manier? Een paar miljoen mensen weten meer dan dozijn in-house experts op een R&D-afdeling. Er hoeft maar één consument te zijn met een geniaal idee, en je bent spekkoper. En dat voor een fractie van de kosten.'

De Fransman Lionel David sprak er met smaak over tijdens de Internet Retailing Conference, afgelopen dinsdag. Zijn presentatie viel in het blok 'Future Strategy'. Hij ziet de ontwikkeling van open source software aan de ene kant en het outsourcen door bedrijven van zaken als IT en logistiek aan de andere kant als de basis van crowdsourcing. Grote bedrijven als Microsoft, Caterpillar, Lego, Philips en Samsung kloppen al met hun R&D-problemen aan bij Innocentive of Yourencore, online marktplaatsen die 'zoekers' (Organizations with challenging problems) en 'oplossers' (Smart people with creative solutions) bij elkaar brengen.

Welk blad anders dan Wired noteerde het woord crowdsouricng voor het eerst.

Lionel David is algemeen directeur van CrowdSpirit, een platform voor 'Electronic Product Crowdsourcing'. Hier kan iedereen zijn idee voor een nieuw elektronisch product posten. Een Digital Wall Calendar bijvoorbeeld. Of een Kid Friendly DVD-player. Er is een discussiemogelijkheid (forum) om het product te verbeteren en als je het een topartikel vindt kun je je aanmelden als fan. Producenten die wel wat in de uitvinding zien melden zich als partner. Zo maken innovators, partners en fans gezamelijk nieuwe producten.

Lees meer over crowdsourcing en CrowdSpirit in Twinkle 8-2008.