Twinkle | Digital Commerce

Hoe krijgt u vat op de mobiele zoeker?

2017-05-27
180101
  • 3:15

Met de groei van mobiel internet neemt ook het mobiele zoekgedrag toe. Daarmee wordt SEA voor de mobiel steeds interessanter. Zowel Google als Bing (in de VS) biedt 3 opties om de mobiele zoeker te pakken te krijgen: 1: Klik en ga naar de site. 2: Klik en download de app. 3: Klik en bel.

Tekst: Geert Jan Grimberg


De opkomst van de mobiel. Een paar kengetallen:

  • Momenteel gebruikt 36 procent van de Nederlanders mobiel internet (CBS, digitale economie 2011). Onder jongeren van 12 tot 25 jaar is dit percentage al 50 procent.
  • De gebruiksmomenten voor mobiel internet zijn vooral ’s ochtends en ’s avonds. De toplocaties zijn thuis op de bank (70 procent van de mobiele internetters doet dit ‘weleens’), het openbaar vervoer (70 procent ‘weleens’) en thuis in bed (60 procent ‘weleens’).
  • Het mobiele zoekvolume verschilt nogal per categorie en per zoekterm. Hieronder een analyse voor de categorieën Eten, Kleding en Beleggen. Dit op basis van Google’s ‘suggesties voor zoekwoorden’.


1. Klik en bezoek de site
De meest logische variant is de ‘klik-en-bezoek-website’ optie. Het werkt als volgt: een bezoeker typt in z’n mobiele zoekfunctie ‘pizzeria Amsterdam’ en ziet een herkenbare advertentie. Een titel, een á twee regels tekst en een link. In dit geval Thuisbezorgd.nl. Bij klikken komt de bezoeker direct op de voor mobiel geoptimaliseerde bestelsite terecht. Thuisbezorgd.nl betaalt net als in het ‘reguliere’ zoekspel op basis van CPC (Cost Per Click).



2. Klik en download
Elke trotse eigenaar van een app zoekt naar zo veel mogelijk downloads en gebruikers. Zo ook Charles Schwab, een financiële dienstverlener. Schwab biedt verschillende aandelen apps. De mobiele zoeker die zoekt op ‘best android stock app’ wordt door Schwab op z’n wenken bediend. Schwab toont een ‘klik-en-download’ advertentie. De bezoeker schiet direct door naar de Android Appstore en kan daar de app downloaden.



3. Klik en bel
Bij het zoeken op ‘pizzeria Amsterdam’ staat New York Pizza onder de advertentie van Thuisbezorgd.nl. Het grote verschil zit in de klik. Bij New York Pizza leidt een klik namelijk direct naar een belletje met de telefonische besteldienst.



Factoren
Of u wel of niet mobiel zou moeten adverteren, hangt af van een aantal factoren.

  • Is er voldoende mobiel zoekgedrag voor uw sector, productgroep of dienst?
  • Wat doet de concurrentie? Het kan geen kwaad om de concurrentie een stap voor te zijn. De mobiele CPC-tarieven lijken nu nog lager te liggen dan in de reguliere AdWords-campagnes. Heeft u al een mobiele presence , bijvoorbeeld een app of mobiele site? Dit maakt het een stuk makkelijker om morgen te beginnen met een experiment.
  • Heeft u al een telefonische klantenservice of inbound sales team? Dan is de klik-en-bel-variant wellicht interessant. Denk hierbij ook aan hele gerichte zoektermen rondom bijvoorbeeld klachten. Een klant die zoekt op ‘klachten + bedrijfsnaam’ wilt u misschien best aan de lijn. In plaats van een review op Radar.

De grote massa lijkt het mobiele advertentiespel nog niet ontdekt te hebben. Proberen is dus zeker de moeite waard.

Aan de slag
Het instellen van een mobiele advertentie kan in uw AdWords-account. Kies bij het aanmaken van een nieuwe campagne voor het campagnetype ‘alleen mobiel en tablets’. Google biedt verschillende targeting-opties: mobiele telefoons en/of tablets. Targeten op besturingssystemen kan ook: Android, iOS of beide. Analyseer het mobiele zoekvolume voor uw belangrijkste keywords. Gebruik Google’s ‘suggesties voor zoekwoorden’ om inzicht te krijgen in de meest gezochte mobiele zoektermen. Denk goed na over mobiele klikdoelen. Wilt u het bezoek aan uw mobiele (campagne) website verhogen? Downloads van een app stimuleren? Of een prospect aan de telefoon? Bepaal uw maximale CPC-bod. Hou bij de ‘klik-en-bel’ variant rekening met uw telefonische helpdesk. Kan de helpdesk extra telefoontjes aan? Zorg sowieso dat uw helpdesk op de hoogte is van de mobiele campagnebeloften. Stel campagneregels goed in. Hou rekening met verschillende telefoontypes en tijdstippen. Het is zonde als u betaalt, terwijl het callcenter dicht is.

Geert Jan Grimberg is consultant bij het internetadviesbureau Jungle Minds.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 10-2011.