Twinkle | Digital Commerce

Mobile search biedt kansen voor webwinkels

2017-05-26
  • 4:10

Als een consument in een winkel staat om een - grote - aankoop te doen, dan is het voor hem erg gemakkelijk om via de mobiele telefoon naar de mobiele zoekmachine van Google of een product- en prijsvergelijker als Vergelijk.nl te surfen. In enkele seconden wordt een complete update gegeven van alle aanbieders en prijzen. En daar wilt u als online-retailer natuurlijk bij staan! Maar wat is de status van mobile search en hoe werkt het precies?

Tekst: Paul Aelen

Volgens TNO-onderzoek waren er in 2007 meer dan zeventien miljoen mobiele-telefoonaansluitingen in Nederland. De groep die gebruikmaakt van mobiel internet groeit snel: volgens het CBS maakte in 2007 8 procent van de internetgebruikers ervan gebruik, wat neerkomt op bijna een miljoen consumenten.

Belangrijkste reden voor deze groei is dat alle Nederlandse operators zijn  begonnen met het aanbieden van flat-fee (onbeperkt internetten voor een vast bedrag) data-abonnementen voor een bedrag van ongeveer tien euro per maand. Het Amerikaanse onderzoeksbureau Yankee Group stelt daarom dat het loskoppelen van internetdiensten van vaste verbindingen naar mobiel de belangrijkste transformele verandering is in het consumentenlandschap van de komende vijf tot tien jaar.

Mobiele web
Het mobiele web verschilt qua gebruik en presentatie op een aantal punten van het normale internet. Dit wordt enerzijds veroorzaakt door het gebruik in een andere sociale context, waarbij onder andere de locatie een belangrijke rol speelt. Anderzijds zijn er een aantal evoluerende factoren, die een invloed hebben op het mobiele surfen en zoekgedrag:
• schermgrootte,
• snelheid van de verbinding,
• snelheid toestelhardware,
• browser,
• kosten datagebruik,
• invoer interface.
Mobiele browsers zullen in de toekomst steeds meer de technische mogelijkheden van normale webbrowsers benaderen, is de verwachting.






Mobiel zoeken
Zoekmachines indexeren pagina's die speciaal voor mobiele browsers zijn geschreven, maar kunnen ook normale websites in de zoekresultaten meenemen. Deze gewone webpagina's kunnen normaal gesproken niet altijd worden weergegeven op een mobiele telefoon. Om dit toch mogelijk te maken, worden deze niet leesbare pagina's door de zoekmachine omgezet (transcoded) in een voor een mobiele browser leesbaar formaat. Deze omzetting is echter niet altijd optimaal en het is dan ook aan te raden om als webwinkel een aparte mobiele website te ontwikkelen en presenteren.

De belangrijkste manier van mobiel zoeken (mobile search) is om de mobiele webpagina van een zoekmachine te openen. Google en Yahoo bieden zoekpagina's aan die zijn afgestemd op de mogelijkheden van de mobiele browser van een toestel. Hierbij wordt ook de locatie weergeven waar de consument zich op dat moment bevindt. Net zoals bij de desktop-zoekmachine worden in de mobiele versie naast de 'normale' resultaten ook nieuws, afbeeldingen en lokale bedrijven weergegeven.

Zoekopdrachten mobile search
Bij het zoeken naar een onderwerp in een zoekmachine is er sprake van een aantal door de zoeker genomen stappen: het invoeren van de zoekopdracht (1), het bekijken van de resultaten (2) en het selecteren en bekijken van pagina's (3).

(1) Zoekopdracht
Uit gegevens van Google blijkt dat het aantal woorden in een zoekopdracht met een computer gelijk is aan het aantal woorden van een zoekopdracht met de mobiel. Dit is opvallend omdat het langer duurt om een zoektekst in te voeren op een mobiele telefoon. Wel wordt deze invoertijd door de introductie van onder andere QWERTY-toetsenbordjes (iPhone, Blackberry) steeds korter.

(2) Zoekresultaten
Op de resultatenpagina wordt geen verschil gemaakt tussen mobiele of normale websites. Bij een zoekopdracht op de mobiel krijgt de zoeker zes zoekresultaten op de eerste pagina te zien, in tegenstelling tot de tien zoekresultaten bij een desktop search. Er ontstaat bij mobile search dus meer concurrentie op de topposities. Daarnaast klikt slechts 10 procent van de gebruikers door naar de tweede zoekresultaatpagina, volgens gegevens van Google.

(3) Selectie resultaten
Gebruikers voeren gemiddeld twee zoekopdrachten per sessie uit en klikken bij de helft van de zoekopdrachten op één van de weergegeven zoekresultaten. Door de snelheidsstijging van mobiele dataverbindingen neemt het aantal mensen dat op een resultaat klikt toe.


Mobiel adverteren

Naast de mogelijkheid om in de organische resultaten van de mobiele zoekmachines naar voren te komen, kan er ook worden geadverteerd. Google domineert op dit moment de markt voor mobiele advertenties bij zoekresultaten. Google's grootste concurrent op het gebied van zoekmachineadverteren op de computer, Yahoo!, biedt in Nederland nog geen mogelijkheden om mobiele advertenties in te zetten. Mobiele advertenties zijn beter controleerbaar in vergelijking met de natuurlijke resultaten. Hierdoor zijn mobiele advertenties bij uitstek geschikt voor de ondersteuning van campagnes in de overige media en voor het genereren van bezoek voor actiematige mobiele websites.


Conclusie
Mobiel internet maakt een snelle ontwikkeling door. De laatste jaren heeft search zich al bewezen als dé navigatiemethode om over het internet te surfen en de gewenste informatie te ontsluiten. De verwachting is dat we deze populariteit ook terug gaan zien op het mobiele internet. Door nu al gebruik te maken van de mogelijkheden op het gebied van mobile search kan optimaal van de first mover-voordelen worden geprofiteerd. De kosten van mobile search marketing zijn nu laag en er kan lering worden getrokken voordat het medium echt volwassen wordt. Dit betekent een voorsprong op de concurrentie en een potentieel van meer bezoekers en conversies voor uw webshop!

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 6-2008