Twinkle | Digital Commerce

Google ontwikkelt telefoon

2017-05-26
170110
  • [nieuws]
  • 1:36

Google zou een mobiele telefoon ontwikkelen die is aangepast aan zijn producten. Daarmee vist Google naar een enorme plek in mobiele reclamemarkt, die zo'n 11 miljard dollar bedraagt. De GPhone is speciaal op de diensten van Google aangepast, zoals de zoekmachine, Google Maps en e-mail. De eerste gesprekken met mobiele exploitanten, waaronder het Spaanse Telefónica zouden op dit moment worden gevoerd.

Google wil inspringen op de snelgroeiende mobiele advertentiemarkt. Het hoopt het succes van internet te kunnen herhalen, door als 'makelaar' voor mobiele reclame op te treden. Het eerder mislukken van 3G-diensten op mobiele telefoons en het gebrek aan 'webvriendelijke' mobiele telefoons heeft de markt voor mobiele reclame tegengehouden. Maar mobieltjes worden steeds geavanceerder en het mobiele netwerk steeds sneller. Daarnaast heeft inmiddels het overgrote deel van de bevolking een (of meerdere) mobieltje, en de meesten hebben via dit toestel ook toegang tot internet. Daarom wordt de mobiel gezien als het nieuwe platform voor adverteerders. De Google-telefoon zal weleens een grote concurrent van Apple's iPhone kunnen worden, zo luidt de verwachting.

Volgens Google kunnen advertenties op de telefoon twee keer zoveel opleveren. Ze zouden persoonlijker zijn. Google heeft al afspraken met mobiele telefonie-organisaties, waaronder Vodafone. Google's zoekdienst wordt ook voorgeprogrammeerd in de handsets van Samsung en LG. Toch zijn mobiele organisaties ook bedachtzaam. Ze willen Google niet een te groot aandeel geven. Sommige operators, waaronder France Télécom -eigenaar van Orange, pleiten voor de ontwikkeling van een eigen mobiele zoekmachine, om zo de strijd met Google en Yahoo aan te gaan. Google hoopt nu op een eigen ontwikkelde handset en wil meer geavanceerde mobiele diensten ontwikkelen.

Bronnen rondom Google noemen dit vooralsnog 'speculatief'.  Een woordvoerder van Google zegt wel samen te werken met vrijwel alle aanbieders en fabrikanten, om zo Google search en andere Google-toepassingen in hun netwerken en producten op te nemen.