Twinkle | Digital Commerce

Domeinnamen steeds gekker

2017-05-26
393306
  • [nieuws]
  • 1:38

Internetondernemers kiezen steeds vreemdere domeinnamen om zich te onderscheiden van hun concurrenten op het overvolle web. Dat schrijft de LA Times. Het geven van 'aparte' bedrijfsnamen voor online ondernemingen noemt de krant het 'Google-effect'. Dankzij het succes van een internetbedrijf met een goofy naam, zijn ondernemers niet meer bang om hun bedrijf een dergelijke naam mee te geven, zoals ItzBig (carriére netwerksite) of Picaboo (een website om gepersonaliseerde fotoboeken te maken).

Baby boom
Volgens de krant is er in Silicon Valley sprake van een heuse baby boom. Investeerders hebben 2,5 miljard dollar in 400 jonge internetbedrijven gestoken sinds begin 2006. Twee jaar eerder was dit 1,3 miljard in 236 bedrijven, zo blijkt uit onderzoek van VentureOne. Volgens LA Times is het moeilijker je bedrijf een naam te geven dan een kind. De naam moet aanspreken, het jonge bedrijf moet zich onderscheiden van andere webbedrijven en de domeinnaam moet uniek zijn. Twee kinderen met dezelfde naam in een klas, kan verwarrend zijn, maar je bedrijf dezelfde naam geven als een ander zorgt voor juridische gevechten, die je niet zult winnen.

Daarom proberen internetondernemingen steeds origineler in hun benamingen te zijn. 'Ouderwetse opvattingen over 'vertrouwen' en 'klank' spelen bij de naamgeving tegenwoordig niet meer zo'n grote rol. Het draait er nu om "anders" te klinken, om je van de massa te onderscheiden', zegt Burt Alper, oprichter van Catchword Branding, een bedrijf dat meehelpt bij het bedenken van een bedrijfsnaam. Onder andere Vudu (die toepassingen maakt om video's te bekijken en Promptu (maakt spraakherkenningsproducten) komen van zijn hand. Het kiezen van de verkeerde naam kan een enorme investering om zeep helpen, aldus Alper.

Maar volgens naamexperts moeten internetbedrijven wel op gaan passen. Het groeiende aantal consumenten dat online is, zal steeds minder moeite doen om een naam te onthouden, zo luidt de verwachting.