Bol.com en Unilever hebben een gouden EMMA (E-mail Marketing Award) gewonnen. Zij kregen de prijs vandaag uitgereikt tijdens de E-mail Marketing Conferentie, uit handen van juryvoorzitter Marc Borgers.
Bol.com: BOMVOL. Bureau: ReadershouseHearst
De case van Bol.com betrof het nieuwe online magazine Bomvol. De webwinkelier heeft de e-mailnieuwsbrieven die ze versturen uitgebouwd, of aangevuld, met dit digitale magazine 'nieuwe stijl'. Lezers kiezen zelf de leesvolgorde en de onderwerpen waarin ze geïnteresseerd zijn. Over de case zei de juryvoorzitter: 'Het is de overtreffende trap van digitale informatie.' Volgens Borgers gaat Bol.com professioneel om met management informatie. 'Het kan bijvoorbeeld de trend in open percentage en doorklikpercentage laten zien vanaf 2005. Signaleert dat het afzakt en komt met een nieuw concept!' De resultaten zijn goed: Het percentage kliks is 20 procent. 'Niet echt bijzonder, echter, uit lezersonderzoek blijkt dat 98 procent de volgende weer wil gaan lezen, 55 procent keert terug, 21 procent van de unieke bezoekers meldt aan, 3,2 procent klikt door op een product dat eerst op verlanglijstje is gezet en 40 procent stuurt door', aldus Borgers. Ook het design -opmaak maar ook concept- werd gewaardeerd. De jury ziet nog wel mogelijkheden op het gebied van gepersonaliseerde content.
Unilever: life&cooking nieuwsbrief Bureau: Suntzu
De meeste cases scoorden op aantal criteria goed, maar sprongen er op één punt echt uit. Bij de life&cooking nieuwsbrief is dat niet het geval. Dit onderdeel van het life&cooking concept scoort over de hele linie van criteria goed, aldus juryvoorzitter Borgers. 'De achterliggende visie is via kennismaken en boeien naar het binden van relaties te komen. Hiervoor worden meerdere kanalen ingezet: tv, internet, e-mail.' Het openpercentage is met minder dan 20 procent laag, zegt Borgers. 'Het was even zoeken maar daar zien we als jury mogelijk verbeteringen. Het klikpercertage is echter hoog dus als mensen zijn verleid tot openen, worden ze geboeid.' De jury waardeerde de hoge kwaliteit in de breedte.
Zilver
Een zilveren EMMA was er voor Transavia.com (bureau: geen, e-mailmarketingprovider: E-village). 'Het slimme inzetten van een vliegtuig als podium voor fotograferende reizigers, heeft Transavia.com geen windeieren gelegd', stelt Borgers. Naast de enorme respons (meer dan 10.000 foto's in zes weken) claimt Transavia.com ook meer site traffic en meer boekingen te hebben gehad in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. Als kanttekening maakt de jury wel dat als men vooraf beter had getest, het openingspercentage wel hoger had kunnen zijn.
De overige genomineerden ontvingen uit handen van Borgers een bronzen EMMA, te weten: Grolsch: videomail (bureau Digilogue, verzonden in samenwerking met Mailmedia), VNU-Exhibitions: de digitale relatiekaart (bureau: Web Power/NomadicNomadic)
Vorig jaar won de Postbank de gouden EMMA.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Bol.com en Unilever winnen gouden EMMA
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.